Kap West: Nytænkende facade med Dekton® by Cosentino

Neuhausen-Nymphenburg er hjemstedet for Kap West, Münchens nyeste, arkitektoniske vartegn, som med sit innovative koncept, en fornuftig økonomisk tankegang, en central placering og ikke mindst de gennemtænkte rammer sætter nye arkitektoniske standarder. Det omfattende byggeri i det nye område, ’Am Hirshgarten’ har en imponerende udsigt til Alperne og Münchens centrum - og vil danne rammerne om mere end 41.000 m2 fleksible kontorfaciliteter.

Ved første øjekast er det facaden på det omfattende byggeri, der fanger opmærksomheden: 12.600 m2 Dekton® skaber et æstetisk, funktionelt og teknologisk udtryk – og den ultrakompakte overflade er et ideelt valg, der sikrer et rent, elegant og stadig markant og urbant udtryk, der på alle måder definerer Kap Wests image.

Bydelsudvikling par excellence

’Am Hirschgarten’ er et godt eksempel på hvordan innovativt byggeri kan forme et område og få det til at blomstre. Indenfor få år har området omkring Friedenheimer Bridge gennemgået en imponerende transformation fra nedlagt industri til et lovende bolig-, handels- og kontorområde, der endda markerer sig med eget sporvognsstop. Færdiggørelsen ved udgangen af 2019 vil markere Kap West som områdets mest markante vartegn. Det spektakulære design skabt af Wievel Arets Architechts, som vandt det internationale udbud, er på alle måder et ideelt koncept for Kap West. Som navnet antyder, danner de to bærende U-formede bygninger med to 53 og 60 meter høje tårne, en monumental halvø. Det er imidlertid det højere South Tower, der fanger opmærksomheden med sin markante, roterede cantilever blok, som hænger frit ca. 18 meter over jorden. Det visionære design understøttes af et campus-inspireret anlæg med åbne områder og grønne gårdmiljøer, der signalerer et moderne og levende arbejdsmiljø.

Dekton® en facade med fremtidsvisioner

Med tanke på holistisk planlægning er facadedesignet på en så markant bygning helt central. For at gøre Kap West imponerende fra alle vinkler søgte arkitekterne et materiale, som imødekommer kravene til et højeffektivt og moderne eksteriør – og samtidig sender et urbant, liberalt signal. Valget faldt på den ultrakompakte overflade, Dekton® fra Cosentino, som ikke kun har overlegne egenskaber men også en innovativ produktionsproces og muligheden for specialfarver, der matcher særlige krav eller ønsker.

De store paneler er produceret af en avanceret kombination af de råmaterialer, som indgår i glas, porcelæn og kvartsoverflader – og farvemæssigt faldt valget på Dekton® Keon, som afspejler den levende atmosfære i ’Am Hirschgarten’.

Keon er en del af Dekton® Tech kollektionen og indfanger med sit cementinspirerede udtryk energien i moderne, urbane miljøer – et underspillet design med en unik karakter, som får kontorbygningen til at skille sig ud.

Effektivt og funktionelt: Det perfekte eksteriør

Udover Dekton®s æstetiske kvaliteter var det de overlegne tekniske egenskaber, der afgjorde facadevalget. Walter Schelle, ledende arkitekt hos HPP Architekten GmbH, som har ansvaret for virkeliggørelsen af projektet, opsummerer: ”Hovedkravene til en langtidsholdbar facade er, at den er modstandsdygtig og kan holde til både ekstreme vejrforhold og en høj grad af mekanisk slid. Dekton® leverer til fulde disse egenskaber. Gennem den højeffektive kompressionsproces garanterer Dekton® samtidig farve- og froststabilitet – og beskyttelse mod vandabsorbering.’ og tilføjer: ”I forbindelse med byudvikling kan vi ikke ignorere de udfordringer vi har med rengøring og vedligeholdelse, f.eks. fjernelse af graffiti. Her er panelernes modstandsdygtighed mod ridser og skrammer en helt markant fordel for os. Samtidig er UV resistensen en sikkerhed for et ensartet langtidsholdbart udtryk og klare farver. Og sidst men ikke mindst yder Dekton® som CE-mærket materiale maksimal brandsikkerhed.’

Moderne montering med et modulært koncept

Fassadentechnik Scharl, som ligger i Ehingen/Donau, står bag den ventilerede Dekton® facade. Den er monteret på et forseglet aluminiumsophæng med 220 mm tykke komponenter med horisontale og vertikale (350, 550 og 750 mm brede) fæstninger.

De præ-fabrikerede ventilerede facade til byggeriet leveres som specialfremstillede elementer med Dekton® kombineret med vinduer i fuld højde, hvilket giver den kortest mulige konstruktionstid og er en afgørende fordel, når korte deadlines er i spil. Modulerne fremstilles af Rupert App GmbH & Co.

Materialets kompleksitet betyder, at Dekton® pladerne er tynde (kun12 mm) og dermed relativt lette sammenlignet med tykkere natur- og kompositsten, hvilket gør facadeudtrykket mere ’luftigt’. Samtidig sikrer de kompakte, højkvalitetsoverflader præcise hjørner, idet der kan arbejdes med geringshjørner og skarpe samlinger. Kombineret med det skjulte aluminiumsophæng betyder det en ensartet, samlingsfri beklædning uden synlige huller eller andre visuelle forstyrrelser, som giver Kap West unikke, æstetiske kvaliteter.

Et kig på fremtiden

Kap West er en perfekt sammensmeltning af visionær byplanlægning, kreativitet og imponerende arkitektoniske elementer. Komplekset tilbyder fleksible indretninger op til henholdsvis 15 og 17 etager med gulvarealer fra 670 til 2.100 m2, som skaber effektive arbejdsområder, der kan indrettes motiverende, inviterende og karismatisk.

Som højkvalitets facademateriale bidrager Dekton® ikke kun til et markant og imponerende udtryk til domiciler og kontorfaciliteter – men også til et funktionelt og teknologisk avanceret eksteriør, som understøtter etableringen af et holdbart og økonomisk levedygtigt byggeri. Et innovativt set-up – som understøttet af Cosentinos ekspertise omkring mængder og leveringssikkerhed – sikrer at facaden på mere end 12.600 m2 forventes at stå færdigt ultimo 2019.

Projektdetaljer

Adresse: Wilhelm-Hale-Straße/Friedenheimer Brücke/Birketweg, Munich Neuhausen-Nymphenburg
Byggeperiode: Januar 2017 til (forventet) ultimo 2019
GFA (øverste etage): 41,000 m2
KAP WEST Nord: 18,700 m2
KAP WEST Süd: 21,920 m2
Etager: 17
Kælderetager: 3

Partnere

Ejendomsudvikler: OFB Projektentwicklung GmbH
Arkitektur: Wiel Arets Architects
Arkitektonisk realisering: HPP Architekten GmbH
Facadeplanlægning: Fassadentechnik Scharl
Facadekonstruktion: Ruppert App GmbH & Co.
EnEV 2016 (Energy Saving Ordinance)
Forventet certificering: LEED Gold

Facade

Materialer: DEKTON® by Cosentino
Montering med vinduer i fuld højde og ventilering
Farve: KEON fra Dekton® TECH
Tykkelse: 12 mm
Mængde: 12,600 m2

Om Dekton®

Den ultra-kompakte overflade Dekton® fra Cosentino er et revolutionerende, innovativt produkt målrettet design og arkitektur. Overfladen er en sofistikeret blanding af de råmaterialer, der indgår i produktionen af glas, porcelæn og kvartsoverflader, og fremstilles ved hjælpe af den eksklusive Particle Sintering Technology – eller ’en teknik med sintrede partikler’ (PST) - som er en innovativ ultra-komprimeringsproces.

Dekton® er kendetegnet ved overlegne tekniske karakteristika, herunder bl.a. UV resistens, modstandsdygtighed mod slag, ridser, slid og pletter, varme-, frost- og stødresistens – og en meget lav vandabsorbering. Produktet kan gengivealle materialetyper på kvalitetsmæssigt højt niveau og producers i store pladeformater (op til 320 x 144 cm) og 5 forskellige tykkelser (0,4, 0,8, 1,2 , 2 og 3 cm) . Dekton® er det perfekte valg til en lang række anvendelser såvel indendørs som udendørs (Facader, belægninger, vægbeklædninger, bordplader, vaske, etc.)

I naturlig forlængelse af Cosentinos engagement i bæredygtighed og genanvendelse fremstilles et bredt udsnit af Dekton® farverne af genbrugsmaterialer fra egen produktion – og i 2016 fik produktet den attraktive ’Environmental Product Declaration’.

Dekton® indgår i en lang række arkitektur- og designprojekter verden over, bl.a. Rafa Nadal Academy by Movistar i Manacaor, hovedsædet for Valdebebas 127 i Madrid, de 4 og 5* Hipotels i Palma de Mallorca, Gunni&Trentinos showroom i Madrid, Archway Tower i London, Le Meridian Hotel i Yilan, Taiwan, Cap Ferrat bygningen i Rio de Janero og ikke mindst den danske Michelin-restaurant Ti Trin Neds nye restaurant på Fredericias havnefront.

www.dekton.dk

For yderligere oplysninger kontakt gerne Gitte Jæger | PR ansvarlig Cosentino Danmark | Telefon 23 90 95 44 | Mail gitte@bindeled.dk

• domicil
  • vartegn