Danskere er vilde med Uber og deres rabatter

Danske samkørsels tjenester er blevet mere og mere populære i Danmark de seneste år, men det er ikke alle tjenester der klarer konkurrencen som er blevet betydelig hårdere siden 2014.

Analyserer man på de seneste Google søgeresultat-data over hvor mange der søger på de forskellige samkørsels tjenester, ser man at der generelt har været en stigende interesse for at søge på samkørsels tjenester som Uber, GoMore, DriveNow og Car2Go.

GoMore som blev stiftet i 2005, har som den ældste af de 4 tjenester, flest søgende. Det ses af ovenstående graf at der var omkring 33.000 danskere der søgte på ”GoMore” tilbage i oktober 2014 mod 40.500 søgende i april 2016.

Der ses også en stigende interesse for BMWs bil tjenesten DriveNow som gjorde sit indtog i Danmark i september 2015. I denne måned var der 22.000 danskere der søgte på DriveNow og derefter har der været omkring 8.000 søgende om måneden med en let stigende interesse.

Den mest omtalte og omdiskuterede samkørsels tjeneste er Uber som netop har fået dømt deres lavpristjeneste Uberpop, som værende ulovlig i Sverige. I Danmark har Trafikstyrelsen anmeldt Uber til politiet for ulovlig taxakørsel, men der er endnu ikke kommet nogen afgørelse. Ser man på hvor mange danskere der har søgt på Uber er der en klart stigende tendens. Uber gjorde sit indtog i Danmark i oktober 2014 og havde samme år i november mere end 27.000 danske søgende. Derefter faldt søgnings-interessen gevaldigt, men man ser dog tydeligt at der er en stigende tendens. I april 2016 var der over 22.000 danskere der søgte på Uber via Google.

Den sidste tjeneste, Car2Go, har haft omkring 3.000 danske søgninger om måneden siden oktober 2014, men interessen herfor er dog forsvundet efter at selskabet valgte at trække sig fra det danske marked i februar 2016.

Stigende interesse for Uber

Ser man på andre faktorer for Ubers voksende interesse blandt danskerne, ser man at Uber appen har været i top 20 over mest downloade rejse-apps i Danmark det seneste år.

En anden tendens man ser er at danskere har en stigende interesse for at søge efter rabatkoder og tilbud via Google. Uber har især været gode og gavmilde til at forære rabatkoder for at få nye brugere til deres app.

Kigger man fx på hvor mange danskere der har søgt på Uber rabat, Uber rabatkode, Uber tilbud, ses der en klar stigende tendens herfor:

Danske google søgninger på Uber rabat, Uber rabatkoder og Uber tilbud

Kilde: Google Webmaster Tool

-Der ses en klar stigende tendens for at søge efter Uber rabatter, siger Mads Bukholt, Managing Director for Cuponation Nordics, som er Europas største rabatkode website.

-Uber har længe anvendt forskellige metoder til at få flere til at bruge deres app via rabatkoder og tilbud - og det medfølger, at der er flere og flere danskere der søger efter Uber og downloader deres app, siger Mads og fortsætter:

- Vi danskere er specielt interesseret for Ubers rabatter og tilbud - hvis der penge at spare på transport, virker det til at vi danskere er villige til at benytte os af deres service, slutter Mads Bukholt.

Cuponations interne data viser også et stigende antal besøgende der kommer ind på sitet for at finde rabatkoder til Uber.

Hvad er Uber?

Uber er en amerikansk virksomhed med hovedsæde i Silicon Valley i San Francisco. Ubers app gør det nemt og hurtigt at bestille en bil som kører dig fra A til B. kort efter Ubers indtog i Danmark blev virksomheden politianmeldt, da det menes at være en ulovlig form for taxikørsel som Uber benytter sig af. Uber forsvarer sig dog ved at deres service ikke skal sammenlignes med almindelig taxikørsel, men i stedet som en samkørsels tjeneste.

• Biltrafik

• uber