Danskerne er meget tilfredse med deres a-kasse

Analyseinstituttet MSI Research har for nyligt gennemført en stor undersøgelse af danskernes forhold til deres a-kasser og til de danske jobcentre, skriver Ugebladet A4.

Undersøgelsen viser, at de mere end 13.000 adspurgte a-kassemedlemmer har stor tiltro til, at a-kassen kan gøre en forskel, hvis de bliver ramt af ledighed. Til gengæld kan tilliden til jobcentrene ligge på et lille sted.

Resultatet er et kæmpe skulderklap til de danske a-kasser, mener arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, professor Henning Jørgensen, som desuden vurderer, at undersøgelsen er meget troværdig, trods det, at det er de danske a-kassers brancheorganisation selv, der står bag.

»Danskerne oplever en nærhed til a-kasserne. Her kan man få snakket tingene igennem, hvis man er ledig. Og i a-kassen kender medarbejderne ens fag og branche. Folk er trygge ved at komme der og føler, at man får en god og professionel behandling. A-kasserne kommer flot ud af den her undersøgelse,« siger han til Ugebladet A4.

Han mener, at årsagen til den store forskel, der er imellem danskernes tiltro til a-kasserne på den ene side og til jobcentrene på den anden, handler om, at de ledige på et jobcenter ofte oplever at blive set på med mistænkelighed og som "et nummer i rækken". Hos a-kasserne oplever de ledige en større respekt og lydhørhed, selv om man også her er underlagt en masse lovgivning, siger professor Henning Jørgensen.

Plads til forbedringer

Undersøgelsen afslører dog også, at der trods alt er plads til forbedringer hos a-kasserne. Selv om de danske lønmodtagere er glade for deres a-kasse, mener de nemlig ikke, at a-kasserne er specielt innovative eller synlige i den offentlige debat.

Ifølge Michael Valentin, der står i spidsen for a-kassernes image- og kvalitetsudvalg, skal forklaringen findes i den store mængde myndighedsopgaver og lovgivning, som a-kasserne skal have styr på - hvilket sætter en naturlig begrænsning på, hvor sprælsk sådan en organisation kan være.

Han siger dog, at der findes masser af eksempler på innovative tiltag i de forskellige a-kasser, og det er administrerende direktør fra DANA Keith Fobian enig i:

»Vi er også enormt stolte over resultaterne her i DANA, omend vi også bemærker de knapt så gode resultater, når det handler om image og innovation. Hos DANA forsøger vi hele tiden at være nyskabende og komme op med nye tilbud og måder at hjælpe vores medlemmer på, ligesom vi forsøger at råbe politikerne op i forhold til de selvstændiges vilkår i Danmark,« siger Keith Fobian.

»Vores filosofi er, at vi skal hjælpe DANAs medlemmer både med deres forretning, mens det går godt, og i forhold til ledighed, hvis det går galt - men måske skal vi være bedre til at formidle det budskab,« funderer Keith Fobian.

• selvstændige