Frivillig skattefri udbetaling af efterlønsbidrag

Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 20. juni 2017 aftale om, at medlemmer af efterlønsordningen skal kunne udtræde af ordningen og få indbetalte efterlønsbidrag udbetalt skattefrit. Lovforslaget forventes vedtaget i december 2017.

Hvem gælder aftalen for

Hvis du betaler efterlønsbidrag, kan du ifølge aftalen framelde dig ordningen og vælge at få dine indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt skattefrit.

Du kan dog kun benytte dig af muligheden, hvis du på ansøgningstidspunktet endnu ikke har nået efterlønsalderen. Muligheden gælder derfor kun for medlemmer, der er født i 1956 eller senere.

Vi vil skrive til de medlemmer, som er omfattet af aftalen, når lovforslaget er vedtaget. Du skal derfor ikke foretage dig noget endnu. Hvis du er omfattet af bestemmelsen og du ikke har hørt fra os inden udgangen af januar måned 2018, er du velkommen til at kontakte os.

Bidrag som udbetales skattefrit

De bidrag du har indbetalt indtil den 22. juni 2017 kan udbetales skattefrit.

Indbetalinger foretaget efter den 22. juni 2017 bliver tilbagebetalt, fratrukket en afgift på 30 pct.

Hvis du har betalt efterlønsbidrag, siden ordningen med efterlønsbidrag blev indført i april 1999, kan du få udbetalt ca. 105.000. kr. skattefrit.

Ansøgningstidspunkt

Du kan kun søge om skattefri udbetaling i perioden 1. januar 2018 – 30. juni 2018.

Udbetalingen af det indbetalte bidrag vil ske løbende.

Vær opmærksom på

Det er frivilligt, om du ønsker at benytte dig af ordningen om skattefri udbetaling af efterlønsbidrag.

Hvis du vælger at få udbetalt dine efterlønsbidrag og dermed udtræde af efterlønsordningen, kan du ikke komme med i ordningen igen. Du frasiger dig retten til efterløn og en muligheden for at optjene skattefri præmie, se nærmere om Skattefri præmie på vores hjemmeside (https://www.dana.dk/akasse/alt-om-efterloen/skattefri-praemie).

Du giver også afkald på muligheden for at få et seniorjob. Kommunen skal nemlig tilbyde dig et seniorjob på overenskomstmæssige vilkår, hvis du fortsætter i efterlønsordningen, og du bliver ledig, og din dagpengeret udløber inden for fem år før din efterlønsalder. Se nærmere om seniorjob på vores hjemmeside (https://www.dana.dk/akasse/alt-om-dagpenge/udloeb-af-dagpengeret).

• Erhverv

• efterløn
  • selvstændige
  • iværksætter