Husk momsfristen 1. marts – og få fire nyttige tips med på vejen

Har du haft egen virksomhed i mange år, har du måske helt tjek på momsregnskab og momsindberetning. Men har du en ny virksomhed, kan der være emner, der umiddelbart virker svære at forstå.

Her er nogle nyttige tips – baseret på vores erfaring med, hvad mange små og nystartede virksomheder ofte har brug for hjælp til. På skat.dk/huskmomsfrist kan du også se en video om at indberette moms.

1. Hav NemID medarbejder-signatur klar: For at indberette moms skal du have en NemID medarbejdersignatur. Husk at have den klar, da det tager 1-2 uger at bestille og få en ny. Du bestiller en NemID medarbejdersignatur på medarbejdersignatur.dk, hvor du også kan få svar på spørgsmål om bestilling og brug af den.
2. Husk 5-dages reglen for betaling: Du kan indberette momsen i god tid, men du kan tidligst betale den fem hverdage før fristen. Betaler du tidligere, vil pengene blive brugt til at betale den post på virksomhedens skattekonto, der har frist først. Pengene kan også risikere at blive sendt retur til dig. Under alle omstændigheder vil du da ikke have betalt din moms. Det kan derfor være en fordel at lave en fast betalingsaftale via Nets Leverandørservice, hvor du selv kan fastsætte betalingsdagen. Læs mere om skattekontoen og betaling på skat.dk/skattekonto.
3. Husk altid at indberette
– også i perioder uden aktivitet:
Selvom din virksomhed ikke har haft indtægter eller udgifter i den pågældende moms-periode, skal du altid indberette moms til fristen. Du skal så blot indberette nul kroner.

4. Hold styr på fristerne via SKATs app:

Det er vigtigt at huske momsfristen. Hvis du bruger SKATs app, og logger på som virksomhed, kan du se alle din virksomheds frister (under Mine frister). Her er der også mulighed for at overføre fristerne til din kalender på telefonen.

Husk, at du både kan indberette moms via TastSelv Erhverv på skat.dk og med SKATs app.