Vilomix overtager aktiemajoriteten i polsk selskab

Vilomix overtager aktiemajoriteten i polsk selskab

Selskabet, der hidtil har været et datterselskab i den tyske grovvarekoncern Agravis Raiffeisen AG, har en landsdækkende salgsorganisation på det polske marked og producerer mineralfoder og koncentrater på to fabrikker.

Blattin Polska omsatte i 2016 for DKK 161 mill. og har 97 medarbejdere. Virksomheden har sit hovedsæde i den sydøstlige del af Polen i Siedlec tæt ved Katowice, og man er i gang med at testkøre en ny fabrik i Ostroleka nordøst for Warzawa.

- Jeg er meget tilfreds med denne akvisition og den passer perfekt ind i vores strategi om at vokse og tage en ledende position i Nordeuropa, siger Peter Torssell Iversen, CEO i Vilomix Holding, og fortsætter:

- Vi ser store synergieffekter mellem Blattin Polska og vores eksisterende fabrikker. Muligheden for at få foden indenfor på det store og interessante polske marked bliver nu endnu bedre. Vi tror endvidere på, at vi med vores styrke og know-how indenfor produktion af premix og mineraler, kan skabe en endnu stærkere position for vores nye datterselskab på det polske marked, siger han.

Styrket joint venture-samarbejde
Blattin Polska bliver en del af Vilomix koncernen, der er en del af Danish Agro koncernen. Herudover er Vestjyllands Andel og Agravis mindretalsaktionærer i selskabet. Sammen med internationale grovvareaktiviteter og maskinhandel er netop premix og vitaminer et stort fokusområde for joint venture-samarbejdet mellem Danish Agro, Vestjyllands Andel og Agravis. Ifølge Christian Junker, bestyrelsesformand for Vilomix Holding A/S, skal opkøbet af Blattin Polska ses som en konsolidering af det langsigtede, tætte dansk-tyske samarbejde.

- Danish Agro, Vestjyllands Andel og Agravis har et langsigtet, strategisk joint venture-samarbejde, hvor vi ønsker at udvikle vores internationale aktiviteter i fællesskab. Samarbejdet, der er blevet udviklet og udvidet siden 2009, er en stor succes og leverer stærke økonomiske resultater. At Blattin Polska nu bliver en del af Vilomix-koncernen bekræfter og styrker det tætte, tillidsfulde og langsigtede dansk-tyske samarbejde, vi har, siger han.

Blattin Polska er et stærkt brand i Polen og vil derfor beholde navnet også fremadrettet. Selskabet blev grundlagt i 1996 af den tyske kemikoncern Bayer AG, og har i sin nuværende form eksisteret siden 1999 med Z. Pustula og A. Mirek som medaktionærerer og daglige ledere, hvilket de fortsætter med at være. Selskabet er i dag en velkonsolideret, sund og profitabel virksomhed.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2018 have en omsætning i niveauet 32 mia. kr.