Tulip med stor convenience-satsning

Tulip Food Company melder sig for alvor på banen i det boomende convenience-marked med tårnhøje ambitioner, et nyt samarbejde og en serie af kølede færdigretter.

Der er hjælp på vej til danskernes middagsbord. Tulip Food Company, der i mange år har haft en stærk position inden for frosne færdigretter, lancerer således en stribe kølede færdigretter under brandet Den Grønne Slagter i et omfattende samarbejde med Djurs Convenience Food. Satsningen på netop convenience og måltidsløsninger er en del af Danish Crown koncernens 4WD-strategi, og ambitionerne er tårnhøje. Tulip Food Companys målsætning er således at nå en årlig omsætning i convenience-segmentet på 500 millioner kroner inden den nuværende strategiperiodes udløb i 2023.

- Vi ved, at danskerne i høj grad efterspørger hjælp og nemme løsninger i køkkenet, og at mere end halvdelen af forbrugerne anvender mindre end en halv time på at forberede aftensmaden i hverdagen. Som en af Danmarks førende fødevareleverandører går vi nu mere offensivt ind på convenience-markedet med en ambition om at sætte nye standarder for retter, der er til at både håndtere og betale for den brede befolkning – og i samarbejdet med Djurs Convenience Food har vi fundet den perfekte partner til at positionere os som en ledende aktør i et marked i stor vækst, siger Tulip Food Companys direktør for det danske marked, Jakob Skovgaard, og fortsætter.

- Hverken vi eller andre har indtil nu knækket hele koden herhjemme i convenience-segmentet, men vi kan se, at lande som England, Holland og flere andre er markant længere fremme end os. Mange har prøvet uden at ramme ud over de mere nicheprægede sortimenter, og det er helt sikkert et komplekst marked – men nu går vi altså endnu mere helhjertet ind i kampen med høje ambitioner om at drive væksten på markedet med sigte mod den lidt bredere befolkning, lyder det fra Jakob Skovgaard.

Et område i vækst

Det er en central målsætning for Tulip Food Company og Danish Crown at tilkæmpe sig mere plads på middagsbordene rundt om i Europa – uanset om måltidet indtages på en restaurant, i kantinen eller derhjemme.

- Når man kigger ud over Danmarks grænser, så fylder det ferske kød mindre og mindre i kølediskene. Til gengæld er der et kæmpe udvalg af måltidsløsninger, hvor man – faktisk oftest med udgangspunkt i kødet – præsenterer forbrugerne for et lækkert måltid, som kan tilberedes på få minutter. Det segment skal vi som koncern satse på, for det er et område i vækst, og der er uden tvivl penge at tjene, hvis vi gør det rigtigt, siger Jais Valeur, der er Group CEO i Danish Crown.

Første stribe af produkter lanceres under brandet Den Grønne Slagter og byder på en serie kølede færdigretter, hvor forbrugeren kun skal stå for tilbehøret som eksempelvis ris eller pasta til et lækkert måltid, der er både sundt, frisk, velsmagende og med masser af grøntsager. Retterne produceres hos Djurs Convenience Food, der ligger i Auning godt 20 km øst for Tulips hovedkontor ved Randers. Der er truffet aftale om, at Tulip Food Company med øjeblikkelig virkning overtager den samlede kapacitet hos Djurs Convenience Food, som findes i en nyere industribygning opført af Norddjurs og Syddjurs Kommune i 2011, og som har været anvendt til den samlede madlavning til kommunernes plejehjem og diverse øvrige centre. Denne ordning ophørte i 2017, da madlavning igen skulle decentraliseres i kommunerne, og den nuværende ejer overtog faciliteterne i august 2018, hvorefter der er blevet produceret måltidskasser.

- Vi har i et stykke tid været på udkig efter det rigtige produktions-setup til dette marked, og på de flotte og moderne faciliteter i Auning kan vi både producere, kombinere og pakke de kølede retter. Vi lægger ud med en serie af nemme, grønne retter til dem, der gerne vil leve lidt sundere uden at gå på kompromis med den gode smag, og siden vil vi følge op med mange flere spændende måltidsløsninger til både detailhandelen og foodservice. Der er en tætpakket pipeline med spændende koncepter, og vi kommer til at have et meget tæt samarbejde med vores kunder og samarbejdspartnere om at finde morgendagens løsninger til gavn for forbrugerne. Med dette samarbejde supplerer vi vores eget setup med et mindre og mere fleksibelt, der ligger i spændet mellem den store industriproduktion og det mindre køkken, og det giver nogle helt unikke muligheder. Nu melder Tulip Food Company sig for alvor offensivt ind i convenience-kampen, og vi glæder os helt vildt, slutter Jakob Skovgaard.

Den Grønne Slagter-seriens holdbarhed er 14 dage på køl, og den vejledende udsalgspris er 39,95 kr. for 350 gram.

• 4wd-strategi