Tulip styrker sig i Nordamerika

Tulip Food Company, der er ejet af Danish Crowns ca. 7.600 andelshavere, oplever en flot udvikling på de nordamerikanske markeder, hvor afsætningen i både USA og Canada er i en positiv proces.

Tulip-brandet har i en lang periode været meget stærkt på det latinamerikanske marked, hvor især konservesprodukter som pork luncheon meat, salami og smørepålægget mezcla sælger flot. Tulip-brandet har en høj kendskabsgrad i regionen, og det har været med til at bane vejen for et nyt eksporteventyr til USA.

- Vi har indført det puertoricanske sortiment i USA, hvor et stigende antal puertoricanere trækker salget. Vi begyndte i Orlando, og derfra har salget spredt sig fra Florida i syd helt over til vestkysten, så vi dag er til stede i blandt andet 300 Walmart-butikker samt kæderne Publix og Winn-Dixie. Der er ingen tvivl om, at de mange immigranter fra primært Puerto Rico samt andre latinamerikanske lande og Caribien betyder meget i den sammenhæng, og vi har lavet aftaler med flere nye og vidtrækkende distributører, så vi forventer kun et øget salg i den kommende tid, siger Jørgen-Ole B. Jensen, der er eksportdirektør for Tulip Food Company i regionen.

Der arbejdes også på at udbrede et snack-sortiment med tre varianter til det amerikanske marked – salami sticks i varianterne jalapeños, chorizo og en klassisk salami.

- Vi har lige sendt 200 Tulip-displays over Atlanten, som sendes ud til udvalgte Walmart-butikker for at styrke vores position i butikkerne. Tulip har opereret på det amerikanske marked i mange år med forskellige produkter, men vi kan kun glæde os over, at det nu ser ud til at lykkes med at udbrede Tulip-brandet yderligere, siger Jørgen-Ole B. Jensen.

Også i Canada oplever Tulip en fornuftig vækst med private label-konservesprodukter blandt andet til kæden Dollarama. En ny frihandelsaftale mellem EU og Canada imødeses implementeret snarest, hvilket forventes at medføre en øget afsætning og udbredelse på det canadiske marked. I alt er Tulip til stede på mere end 120 markeder over hele verden.