Varmens Dag: Oplev den grønne fjernvarme indefra

Der sker både noget på Frederiksberg og i Farum, i Støvring og Skals og Lystrup og Løgumkloster, når fjernvarmeselskaber landet over fejrer Varmens Dag søndag den 5. februar.

Landet over åbner fjernvarme- og forsyningsselskaber dørene søndag den 5. februar til Varmens Dag, så du kan se, hvordan din varme produceres, og hvor den kommer fra.

Den grønne omstilling står højt på dagsordenen flere steder. Og 50 procent af den danske fjernvarme kommer da også fra vedvarende energikilder, mens hele 60 procent er grøn varme. Det er især solvarme og biomasse, der har fortrængt fossile brændsler som kul og olie. Siden 1990 har biomasse alene stået for en CO2-reduktion på 7,4 millioner ton.

Hvis vejret er godt, kan du i Skals se byen fra toppen af værkets skorsten. I Nyborg tager forsyningen dig med på byvandring og skattejagt. I Roskilde kan du få en rundvisning i Energitårnet. Og i Aalborg afholdes arrangementet i Gigantium i forbindelse med, at Aalborg Håndbold er vært for de uformelle danmarksmesterskaber i håndbold under temaet ”Aalborg Varme’r op”.

Varmens Dag er en årligt tilbagevendende begivenhed, der skal skabe interesse og åbenhed om fjernvarmen for både eksisterende og kommende kunder.

65% af alle danske boliger opvarmes med fjernvarme, fordi det er den mest fornuftige måde at levere varme i bysamfund. Det er ikke kun varmt vand i rør, men en moderne og højteknologisk opfindelse, der gavner både klima, miljø, samfundsøkonomi og forbrugernes pengepung.

Du kan få hele fjernvarmens historie ved at besøge dit lokale varmeværk samt få en masse gode spareråd om dit eget varmeforbrug. Alle er velkomne store som små. Og der er masser af aktiviteter for både børn og voksne.

Varmens-dag.dk kan du se, hvor der er et arrangement i nærheden af dig.

Derudover kan du fra den 30. januar også deltage i konkurrencen på Fjernvarme.infos facebook-side.

• varmensdag
  • åbent hus