Fremtiden er grøn - kortsigtede løsninger mangler

Fjernvarmeselskabernes brancheforening, Dansk Fjernvarme ser frem til lavere elvarmeafgift og mere frihed til en række selskaber. Men foreningen savner en løsning for de mange selskaber, der må hæve prisen til næste år, når grundbeløbet ophører.

- Politikerne skal have tak for en ny, bred energipolitisk aftale. Retningen for den grønne omstilling er rigtig og jeg er glad for, at parterne har øget de grønne ambitioner. Det er godt for fjernvarmen og det er godt for de danske virksomheder, der har nydt godt af et stærkt, grønt dansk energisystem, som hele verden misunder os, lyder det fra Jesper Frost Rasmussen, formand for Dansk Fjernvarme:

- Jeg er glad for, at politikerne har lyttet til vores ønske om at reducere elvarmeafgiften og ophæve brændselsbinding og kraftvarmekrav for en del af selskaberne. Det åbner for investeringer i eldrevne varmepumper, der skal sikre, at de blandt andet kan udnytte den stigende mængde overskudsvarme, siger Kim Mortensen, direktør i fjernvarmeselskabernes brancheforening, Dansk Fjernvarme.

Der skal findes kortsigtet løsning
Dansk Fjernvarme ser mange positive elementer i den politiske aftale, og er glade for, at der er fundet en langsigtet løsning for de mange mindre selskaber, der mister grundbeløbet til næste år. De mange mellemstore selskaber, er blevet stillet i udsigt, at de også får øgede frihedsgrader. Det ser Dansk Fjernvarme frem til.

- Med den politiske aftale har politikerne givet de mange mindre fjernvarmeselskaberne redskaber til at investere sig ud af problemerne, hvilket dog først vil slå igennem om et par år, når investeringerne har materialiseret sig. Men indtil selskaberne har omstillet sig, vil de fortsat være nødt til at hæve priserne som kompensation for det manglende grundbeløb, siger Kim Mortensen og fortsætter:

- Jeg håber fortsat, at politikerne kan nå at finde en løsning for de mange selskaber, så de mellemstore fjernvarmeselskaber snarest muligt får en afklaring og så forbrugerne også på den korte bane kan undgå prisstigninger. Det vil både være i politikernes og forbrugernes interesse.

De seneste 4 år har fjernvarmeselskaberne i gennemsnit reduceret prisen på fjernvarme med 14,3 procent. Samtidig har langt de fleste omstillet sig til vedvarende energi, så mere end 60 procent af fjernvarmen i dag er grøn.