Midt i en corona-tid: Fjernvarmen fastholder sine aktiviteter

Landets fjernvarmeselskaber pukler dag og nat for at opretholde forsyningssikkerheden. Men også arbejdet med nye tilslutninger og udskiftninger af målere fortsætter. Fjernvarmeselskaberne holder Danmarks hjul kørende under corona-krisen, siger Dansk Fjernvarmes direktør.

Dansk Fjernvarmes godt 400 medlemmer sørger ikke alene for, at danskernes forsyning af varme og varmt vand fortsætter upåvirket af coronavirussen.

De fortsætter også deres normale arbejde med at tilslutte nye brugere, grave nye ledninger og udskifte målere rundt om i de danske hjem – selvfølgelig under de forholdsregler, som myndighederne udstikker.

Det understreger, hvordan Dansk Fjernvarmes medlemmer og deres ansatte i dén grad har taget politikernes og myndighedernes bøn om at udvise samfundssind til sig.

- Varmeværkerne har udviklet detaljerede beredskabsplaner for, hvordan de sikrer danskernes fortsatte forsyning af grøn varme. Samtidig fortsætter de anlægsarbejdet med at udbygge fjernvarmen og fortsatte serviceeftersyn- og tjek. Sådan bidrager de både til at sikre den kritiske forsyningssikkerhed, kundernes komfort og ikke mindst omsætning i den danske økonomi, der netop nu er trængt, siger Dansk Fjernvarmes direktør, Kim Mortensen.

En hurtig overflyvning viser bl.a., hvordan Fjernvarme Horsens fortsætter deres arbejde med at konvertere hele 10.000 gaskunder til fjernvarme. Her oplyser direktør Christian Niederbockstruck, at arbejdet med at anlægge hovedledninger fortsætter ufortrødent.

Hos Als Fjernvarme i det nordlige Østjylland betyder corona-krisen heller ikke, at et forestående arbejde med ledningsrenovering sættes på pause. Danmark må holdes i gang, lyder det også herfra.

- Vi graver, selvom lockdown-perioden bliver forlænget. Vi bliver jo også betragtet som en kritisk arbejdsplads og skal holde forsyningen i gang. Så vi holder dampen oppe, siger formand for Als Fjernvarme, Poul Sloth.

Og hos TreFor i Trekantsområdet er budskabet det samme.

- Vi prøver på at holde hjulene i gang, så godt vi kan. Vi skifter målere, hvor kunderne vil have os ind. Vi holder den fornødne afstand og sørger eksempelvis for, at kunden ikke er hjemme. Det er indtil videre gået fint. Mine medarbejdere meddeler, at kunderne er forstående og gerne vil have arbejdet lavet, fortæller varmechef Helge S. Hansen.

Det samlede bidrag fra fjernvarmeselskaberne begejstrer Dansk Fjernvarmes direktør, Kim Mortensen

- Det er en fantastisk indsats, der bliver gjort over hele landet. Danskerne rykker sammen, så det gør vi forsyningsselskaber også. Særligt i øjeblikket, hvor danskerne befinder sig hjemme, er vi glade for at kunne levere varmen i stuerne og varmt vand i badet.

• forsyningssektor
  • corona