Minister: McKinsey-rapport bliver ikke fjernvarmes bibel

Den tidligere regerings strategi for økonomisk effektivisering af forsyningssektoren skal erstattes af et stramt fokus på klima. Det siger Dan Jørgensen i et interview til Altinget. Det vækker glæde hos fjernvarmeselskabernes brancheorganisation.

I et opsigtsvækkende interview med Altinget Energi og Klima, siger minister for klima, energi og forsyning, Dan Jørgensen, at den tidligere regerings forsyningsstrategi, der primært handlede om at effektivisere og spare penge, skal erstattes med et fokus på klima. Til spørgsmålet om ministeren vil lave noget om i forhold til den tidligere regerings strategi, svarer Dan Jørgensen:

”Det er i hvert fald helt sikkert, at mange af de der vilde ideer, som den tidligere regering havde, de er døde nu.”

Hvad tænker du på?

”Den meget berømte McKinsey-rapport om fjernvarmen. Det bliver ikke det dokument, jeg kommer til at bruge som bibel til at regulere den sektor.”

Læs hele interviewet med ministeren her

Forsyningssektoren fortjener bedre

Udmeldingen vækker glæde hos brancheorganisationen for landets 400 fjernvarmeselskaber.

- Det er en rigtig positiv udmelding som fjernvarmesektoren tager godt imod. Det er klart, at hvis forsyningssektoren skal bruge al sin krudt på at rende efter nogle politiske beslutninger, som den meget stærkt kritiserede McKinsey-rapport har lagt fundamentet til, så ender vi med en svækket sektor, der ikke på samme måde kan bidrage til den grønne omstilling, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Dansk Fjernvarme mener, at forsyningssektoren samlet set rummer et stort potentiale, som det nu forhåbentlig bliver lettere at indfri. Det gælder både i forhold til at træffe kloge investeringsbeslutninger, der muliggør billigere forsyning, og det gælder i forhold til at sætte yderligere tempo på den grønne omstilling.

- I fjernvarmenettet er cirka 2/3 af varmen allerede i dag CO2-neutral varme. Men vi skal videre endnu. Vores mål er, at varmeforsyningen er helt CO2-neutral allerede i 2030, siger Kim Mortensen. Det gælder også de boliger, der i dag har naturgas eller oliefyr i deres opvarmning og som i løbet af kort tid skal finde en anden måde at opvarme deres bolig på, lyder der fra direktøren, der fortsætter:

- For mange af disse boliger vil den grønne, komfortvenlige fjernvarme være svaret, og det skal vi være parate til at levere.

• new public management
  • regulering