Demokraterne er favorit til at genvinde præsidentposten i USA

Barack Obamas parti, Demokraterne, slikker sårene efter deres store valgnederlag i USA's midtvejsvalg tirsdag. Alligevel er Demokraterne favorit til at genvinde ”brugsretten” til det ovale kontor.

Republikanerne høstede en stor sejr tirsdag og dominerer nu hele Kongressen, både Senatet og Repræsentanternes Hus. Alligevel anser oddssætterne hos Danske Spil det for mest sandsynligt, at Barack Obama bliver erstattet af en partifælle fra Demokraterne efter det næste præsidentvalg i 2016.

- Selv om Republikanerne høstede en klar sejr i tirsdagens midtvejsvalg, er det efter vores mening mest sandsynligt, at Demokraterne holder fast i præsidentposten. Især fordi det ser ud til, at Demokraterne vil stå sammen om Hillary Clinton som partiets kommende kandidat, fortæller Jens Nielsen, sportsspilschef hos Danske Spil.

Hvem, der skal have embedsbolig i Det Hvide Hus efter næste præsidentvalg, er dog langt fra afgjort endnu.

- Republikanerne kan ikke lige nu mønstre en oplagt udfordrer, der samler deres vælgere, men meget kan og vil selvfølgelig ske i løbet af de kommende to år, slutter han.

Fra hvilket parti kommer USA's præsident efter 2016-valget?
• Demokraterne  1,70
• Republikanerne  2,20