Nu kan du oddse på rævekager, lange knive og borgmesterkæder hos Danske Spil

Kommunalvalget er nært forestående, og derfor har oddssætterne i Danske Spil sat odds på udfaldet af en række kommuner og hvilket parti, der ender som den store vinder af borgmesterkæderne.

Om knap en måned skal vi til stemmeurnerne og vælge en ny kommunalbestyrelse i landets 98 kommuner. Hos Danske Spil har man sat odds på hvilket parti, der ender med at vinde flest borgmesterkæder rundt omkring i landet.

”Kommunalvalget kan være De Lange Knives Nat, og kommunalpolitik er ofte mere uforudsigeligt end landspolitik. Vi har dog vovet pelsen og udpeget fem kommuner, hvor der er lagt op til kampvalg, og som er særligt interessante, men vi tør også godt udbyde væddemålet på, hvor mange borgmesterposter de enkelte partier får. Jeg mener, vi har et ret interessant udbud af væddemål for den politiske nørd,” siger Niels Erik Folmann, der er adm. dir. i Danske Licens Spil, der er den del af Danske Spil, der bl.a. udbyder Oddset og Tips.

Rødt blodbad i vente i København?

Det helt store spørgsmål forud for kommunalvalget bliver, hvorvidt Venstre på landsplan får den nedgang, som de af mange er blevet spået til at få, og om Socialdemokraterne igen bliver det parti med flest borgmesterkæder.

Netop borgmesterkæden i København er en af dem, der har været hyppigt diskuteret. For en meningsmåling i Berlingske Tidende i juli måned pegede på, at Enhedslisten kunne fravriste Overborgmester Frank Jensen posten som Københavns førstemand. Oddssætterne er dog mere skeptiske.

”Morten Kabell, der er teknik- og miljøborgmester, kan ikke genopstille pga. Enhedslistens rotationsprincip, så de mister en stærk spidskandidat, der måske kunne slå Frank Jensen, og stille med en mindre prominent kandidat,” siger Peter Emmike Rasmussen, der er oddsansvarlig i Danske Spil for fortsætter:

”Alternativet ser på den anden side ud til at få rigtig mange af de Radikale stemmer, efter Anna Mee Allerslev er gået af. Men ingen af de andre har samme gennemslagskraft som Frank Jensen, så vi vurderer, at Frank Jensen har størst chance for at beholde posten 4 år mere, hvilket vores odds 1,40 også indikerer.”

Får DF sin første borgmesterpost?

Dansk Folkeparti var ved seneste valg meget tæt på at få sin første rigtige borgmester, da René Christensen var tæt på at samle et flertal omkring sig i Guldborgsund kommune. Han måtte dog til slut tage til takke med en viceborgmesterpost, men ifølge Peter Emmike Rasmussen, så er er der stor sandsynlig for, at det bliver i år, at partiet får deres første borgmesterpost.

”Dansk Folkeparti havde en kæmpe fremgang ved seneste Folketingsvalg. Læg dertil, at DF selv har udpeget Guldborgsund Kommune som en must win battle, at René Christensen ved valget for fire år siden med sine knap 6.000 stemmer fik mere end dobbelt så mange personlige stemmer som den siddende borgmester John Brædder. Derudover er de den erfaring rigere fra seneste valg om, hvordan man samler et flertal omkring sig. Så vi tror, at Guldborgsund bliver Dansk Folkepartis første borgmesterpost, hvilket vores odds på 1,40 også peger på,” siger Peter Emmike Rasmussen.

Bliver 23 års uafbrudt Venstre-styre væltet i Esbjerg?

Siden 1994 har borgmesteren i Esbjerg Kommune heddet Johnny Søtrup, men fra 1. januar 2018 er det tid til et nyt ansigt. Den siddende borgmester stopper nemlig sin politiske karriere, og vejen er dermed banet for næste generation.

Venstre-borgmesteren har det seneste halve år forsøgt at bane vejen for den yngre partifælle Jesper Frost Rasmussen, der er partiets spidskandidat ved valget, men han kommer til at møde modstand fra Socialdemokraterne anført af spidskandidat John Snedker.

”Selvom John Snedker fik væsentligt flere stemmer end Jesper Frost Rasmussen ved seneste valg og er lykkes med at få Enhedslisten til at stemme for kommunens budgetforlig, så er Esbjerg en af de kommuner i Syddanmark, der ved seneste Folketingsvalg oplevede en stor fremgang til Dansk Folkeparti,” siger Peter Emmike Rasmussen og uddyber:

”Derfor er det givet, at Dansk Folkeparti får en afgørende rolle, når borgmesterkæden skal uddeles, ligesom DF har sagt, at de først vil tale med de borgerlige. Det er en spændende kommune, og vi vurderer, at der er en lidt større chance for, at Esbjerg også har en Venstremand i Jesper Frost Rasmussen som borgmester efter kommunalvalget, end at John Snedker tager borgmesterkæden. Jesper Frost Rasmussen som borgmester giver vi odds 1,70 på,” siger Peter Emmike Rasmussen.

Boyer Socialdemokraterne i Odense sig i støvet?

Ved årsskiftet i 2017 trådte den daværende socialdemokratiske borgmester Anker Boye tilbage, efter at have været borgmester siden 1994 - kun afbrudt af den konservative Jan Boye i fire år fra 2005-2009.

Siden Anker Boye trådte tilbage, har partiets spidskandidat og nuværende borgmester heddet Peter Rahbæk Juel, og spørger man oddssætterne, så hælder de også til, at borgmesteren hedder det efter valget.

”Peter Rahbæk Juels modstander Jane Jegind fik ved det seneste valg kun 400 stemmer færre end den populære Anker Boye og var rigtig tæt på posten. Siden Peter Rahbæk Juel overtog borgmesterkæden i starten af 2017, så har han haft mange positive sager i pressen, ligesom han er lykkes med at få smidt banderne ud af Odense. Han sikrer tryghed for borgerne, og derfor vurderer vi, at han til odds 1,55 har bedst chance for at genvinde borgmesterposten, som det ser ud nu,” siger Peter Emmike Rasmussen.

Mere end 100 års Konservativt styre på Frederiksberg står til fald

Der findes royale dynastier, og så findes der det konservative dynasti i Frederiksberg kommune. For siden 1909, dengang Konservative hed Højre, har borgmesteren i Frederiksberg været Konservativ. Men ved seneste kommunalvalg var der ikke noget, der hed Alternativet, og det kommer til at betyde noget ved valget, som Danske Spils oddsansvarlige kalder for et drama uden lige.

”Forud for dette valg trak Radikale Venstre støtten til Konservative og afbrød dermed 24 års uafbrudt støtte. Læg dertil, at Alternativet fik et flot folketingsvalg i Frederiksberg kommune i 2015, og at KL har offentliggjort, at omkring 1/3 af de stemmeberettigede ved det kommende valg ikke kunne stemme i Frederiksberg Kommune for fire år siden, så har du opskriften på en valggyser uden lige,” siger Peter Emmike Rasmussen, og tilføjer:

”Vi tror derfor, godt hjulpet på vej af Alternativet, at Jørgen Glenthøj kan komme til at sige farvel til borgmesterkæden, og at socialdemokraternes Michael Vindfeldt måske bliver ny – og i øvrigt den første socialdemokratiske borgmester på Frederiksberg. Vi giver odds 1,90 på, at Jørgen Glenthøj forbliver borgmester, mens vi giver odds 1,80 på, at han ikke forbliver borgmester.”

Han understreger, at alle valgkredsene følges tæt, og oddsene hurtigt kan ændres som valget nærmer sig.

Du kan oddse på kommunalvalget fra i dag, og se alle oddsene her: https://danskespil.dk/oddset/politik

For mere information:

Danske spils presseafdeling tlf. 30851785