Persondataloven overholdt

Datatilsynet har nu truffet afgørelse i en sag om videregivelse af personoplysninger fra Danske Spil A/S til Dansk Boldspil-Union.

Baggrunden for afgørelsen er, at Datatilsynet i efteråret 2013 bad Danske Spil redegøre nærmere for videregivelsen af de nævnte oplysninger om to navngivne kvinder, idet oplysningerne var videregivet fra Danske Spil til DBU i forbindelse med DBU’s undersøgelser i en sag om matchfixing.

Datatilsynet skriver i sin afgørelse dateret 27. juni 2014 bl.a. følgende: ”Som sagen er oplyst for Datatilsynet, er det Datatilsynets opfattelse, at den omhandlede videregivelse kunne ske inden for persondatalovens rammer.

Datatilsynet har herved lagt vægt på, at DBU havde mistanke om matchfixing, samt at hensynet til at undersøge et muligt strafbart forhold anses som en berettiget og saglig interesse for Danske Spil og DBU, der modtog kvindernes oplysninger. Hertil kommer, at det fremgår af bekendtgørelserne om online og landbaserede væddemål, at ”Tilladelsesindehaveren skal træffe foranstaltninger, som er egnede til at reducere risikoen for aftalt spil (”matchfixing”)”. Datatilsynet finder således, at videregivelsen havde et specifikt og sagligt formål, ligesom DBU havde en konkret interesse i at modtage oplysningerne, som klart oversteg hensynet til kvindernes interesse i hemmeligholdelse.

Under henvisning hertil og til, at der alene er videregivet kontaktoplysninger om kvinderne, finder Datatilsynet, at videregivelsen af oplysninger til DBU har været i overensstemmelse med persondataloven.”

Thomas Rørsig
Informationschef