Stabilt samlet resultat i Danske Spil

Danske Spils Årsrapport 2013, som offentliggøres i dag, præsenterer et resultat efter skat på 1.655 mio. kr., som er i overensstemmelse med de forventninger, der blev udmeldt i årsrapporten for 2012.

I datterselskabet Danske Licens Spil har vi opnået et resultat på 281 mio. kr. Sammenholdt med sidste år er dette en fremgang på 16 mio. kr. eller 6 %. I datterselskabet Danske Lotteri Spil har vi opnået et resultat på 1.352 mio. kr., som er en tilbagegang på 54 mio. kr. eller 4 %.

I forhold til sidste år noterer vi en tilbagegang i resultatet for koncernen på 199 mio. kr. eller 10,7 %. Tilbagegangen skyldes bl.a., at resultatet sammenlignet med 2012 skal ses i lyset af den regnskabsmæssige avance på 157 mio. kr., der opstod i 2012, da Danske Spil A/S overtog de resterende 51 % af aktierne i Elite Gaming A/S, og Elite Gaming A/S gik fra at være en associeret virksomhed til at være en 100 % ejet dattervirksomhed i Danske Spil.

- Eurojackpot og Oddset falder i øjnene som de spil, der har klaret sig bedst i løbet af 2013. Oddset har endda præsteret en rekord-BSI (bruttospilleindtægt = omsætning minus præmier), selv om der ikke har været nogle af de helt store sportsbegivenheder som VM eller EM i fodbold i 2013, siger Danske Spils administrerende direktør H. C. Madsen.

Men H.C. Madsen erkender samtidig, at Lotto er udfordret.:

- Derfor har vi lanceret en ny kommunikationsplatform i 2013, og samtidig giver vi nye muligheder for Lotto med udskiftningen af it-platformen, forklarer H. C. Madsen.

Blandt vigtige forbedringer for spillerne i 2013 fremhæver H. C. Madsen den nye sportsspilplatform, som indebærer, at Danske Licens Spil nu også teknologisk er fremme blandt de bedste på markedet. Tilsvarende blev der i 2013 taget hul på en stor udbudsproces for den nævnte it-platform til Lottospillene i Danske Lotteri Spil.

Samlet set blev der i 2013 genereret et BSI af Danske Spil koncernens produkter på 4.469 mio. kr. Til sammenligning blev BSI i 2012 4.117 mio., hvilket svarer til en stigning på 8,5 %.

Udlodning til gode formål i 2013 bliver 1.333 mio. kr.

Vedrørende regnskabsåret 2013 forventes der udloddet udbytte fra Danske Licens Spil til staten på 158 mio. kr.

2013 i overblik (sammenligningstal for 2012 i parentes)

Resultat: 1.655 mio. kr. (1.854 mio. kr.)
BSI: 4.469 mio. kr. (4.117 mio. kr.)
Omkostninger: 944 mio. kr. (835 mio. kr.)

Yderligere oplysninger hos H. C. Madsen på telefon: 24 22 21 00

Thomas Rørsig