Lokale miljøarbejdere på global klimarejse

”Det er en tankevækkende og lærerig oplevelse.” Sådan siger Ann-Kristen Duus Pedersen om oplevelsen af den store klode på Aarhus havn. Til daglig arbejder hun som logistikassistent i miljøvirksomheden Dansk Retursystem, men i sidste uge tog hun sammen med kolleger til Aarhus havn for at opleve Climate Planet.

Det blev altså en lidt anderledes eftermiddag end normalt for Ann-Kristin Duus Pedersen og hendes kolleger fra Retursystems fabrikker i henholdsvis Svenstrup og Løsning. Nede på Aarhus havn satte de sig ind i, hvad der måske kan beskrives som verdens største globus. Det er Climate Planet, et nyt formidlingsprojekt om klima, hvor Dansk Retursystem er partner.

Klima, satellitter og Learning Lab

Climate Planet er udviklet i samarbejde med NASA med det formål at skabe et overblik over og et fokus på den globale klimasituation.

Climate Planet er en gigantisk jordklode, hvor man indeni kan opleve en filmforestilling, som også vises på en globe. Den overvældende og flotte film bliver akkompagneret af klimaekspert Jesper Theilgaard, som star bag fortællingen.

”Det er bestemt et besøg værd – både for store og små”, fortæller Ann-Kristin Duus Pedersen. ”Det er en tankevækkende og lærerig oplevelse om den virkelighed, vi kommer til at stå overfor, hvis vi ikke tager klimaforandringerne alvorligt og handler ud fra dem”.

Som en afslutning på dagen, fik medarbejderne en tur rundt i Dansk Retursystems eget Learning Lab, som også står på havnepladsen. Her kan man opleve sig selv som flaske eller dåse fra aflevering til genanvendelse.

Dansk Retursystem med på holdet

Dansk Retursystem er gået med som partner på projektet for at vise forbrugerne den kæmpe forskel de gør, hver eneste gang de afleverer deres dåser og flasker til genanvendelse. Noget, som de måske ikke overvejer til dagligt.

”Når man som forbruger afleverer sine flasker og dåser, så tænker man måske ikke over, hvad der sker efterfølgende. Hvor bliver de af, når man har puttet dem ind i returautomaten? Hvad betyder det egentlig for miljøet og for klimaet?” siger Hanne Luke, der er kommunikationsdirektør:

”Dén historie vil vi meget gerne fortælle.”

• Midtjylland