Pantstation til Odense

Slip for fedtede fingre og aflever mere end 75 flasker og dåser på under 1 minut. Det er gevinsten ved at bruge den nye pantstation, der åbner torsdag den 17. marts på Egegårdsvej 1 i det sydlige Odense.

Pantstationer er et nyt koncept. Man samler sine dåser og flasker derhjemme i en særlig pantsæk, smider den i bagagerummet, skubber sækken ind bag lugen på pantstationen, og får pengene ind på kontoen i løbet af 10 bankdage.

Pantstationen supplerer returautomaten i supermarkederne, som man fortsat kan bruge. I dag kommer 89 procent af al emballage med pant retur, og det tal vil Dansk Retursystem gerne have til at stige.

– Danskerne er generelt gode til at bruge pantsystemet, og miljøgevinsten er enorm, når brugte dåser og flasker bliver lavet om til nye emballager. Derfor lancerer vi et forbrugervenligt koncept, hvor man let og hurtigt kan aflevere alt på én gang uden at få fedtede fingre, siger Henrik Als, teknisk direktør i non-profit miljøvirksomheden Dansk Retursystem, som står bag pantstationerne.

Der er allerede pantstationer i Aalborg, Randers, Århus, Horsens, Herning, Esbjerg, Kalundborg, Slagelse, Køge, Høje Taastrup og Helsingør. De bliver testet i 2016, og til årsskiftet vurderer Dansk Retursystem, om konceptet er rentabelt, og om danskerne tager det til sig.

Pantstationen på Egegårdsvej 1 i Odense får åben alle hverdage klokken 7-22 og klokken 8-20 i weekenden og på helligdage. De særlige pantsække koster 6 kroner stykket, som man får tilbage sammen med pantpengene. Pantsækkene kan købes både på pantstation.dk, på selve pantstationen og i lokale butikker.

• pantstation