Pris for at ansætte døve

Henning er årsagen til, at Dansk Retursystems jyske fabrik i Løsning den 31. maj fik overrakt Niels Nielsen-pris som anerkendelse for at skabe plads på arbejdsmarkedet til mennesker med høretab.

Dansk Retursystem har flere døve ansat i produktionen. De kommunikerer med kollegerne enten på skrift eller via en tegnsprogstolk, der er på jobbet et par timer om ugen. Derudover har Hennings kolleger og nærmeste ledere lært en smule tegnsprog.

– Det er vigtigt for os, at de arbejder på samme vilkår som andre ansatte, selvfølgelig under hensyn til deres udfordringer. Vi vil som arbejdsplads gerne afspejle det omliggende samfund, og socialt ansvar og rummelighed er ikke bare fine ord, men også konkret handling, siger produktionsleder John Jeppesen. Han er chef for flere af de døve medarbejdere i Jylland.

Der er cirka 3000 døve i Danmark i den erhvervsaktive alder mellem 16 og 64 år, men kun lidt over en tredjedel er i beskæftigelse. Døvehøjskolen Castbjerggård i Hedensted, der står bag Niels Nielsen-prisen, belønner derfor særlige initiativer, som kan forbedre statistikken.

– Det er vigtigt at anerkende virksomheder, der går foran og ansætter mennesker med høretab, siger Holger Jensen, der er jobcenterleder på Castberggaard.