Rekordmange dåser og flasker i 15

Mere end 1,1 milliard dåser og flasker med pantmærke blev sidste år sendt tilbage i det danske pantsystem. Det betyder, at 9 ud af 10 solgte emballager bliver afleveret igen, når den sidste slurk er drukket. Dermed slår returprocenten ny rekord og når for første gang nogensinde op på 90 procent.

Miljøvirksomheden har drevet det danske pantsystem siden 2002, hvor engangsemballage for første gang blev markedsført i Danmark.

– Det danske pantsystem for engangsemballager har aldrig haft så stor opbakning som nu. Det er virkelig positivt og viser, at cirkulær økonomi kan fungere i praksis til gavn for både forbrugere og miljøet, siger Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem, der står bag pantsystemet.

Ifølge Dansk Retursystems seneste årsrapport blev der i 2015 sendt 45.000 tons glas, plast og aluminium fra dåser og flasker til genanvendelse. Det svarer til cirka 8 kilo pr. dansker. Materialerne fra 1 dåse eller flaske rækker næsten til at fremstille 1 ny af samme slags, så genanvendelse sparer både værdifulde råstoffer og udleder væsentlig mindre CO2.

– EU-Kommissionen har fornylig vedtaget en ny plan om cirkulær økonomi, som vi hilser velkommen. Planen er et væsentligt skridt i den rigtige retning, og i forhold til drikke¬emballager er Danmark allerede et skridt foran. Vi genanvender med så høj kvalitet, at dåser og flasker kan bruges igen og igen til fødevarer, hvor der er strenge krav til de materialer, der anvendes, siger Lars Krejberg Petersen.

• genanvendelse
  • nøgletal