dansommer og NRGi indgår klimapartnerskabsaftale

Store sommerhuse bruger meget mere energi end et normalt helårshus - det er et unødigt spild af ressourcer, som skader både klima og ejernes pengepung. Det vil udlejningsfirmaet dansommer og NRGi gerne rette op på. Derfor har de nu indgået et nyt klimasamarbejde, der skal sikre store energibesparelser i sommerhuse over hele landet.

- Vi har gennem lang tid ønsket at gøre vores mere end 4.000 sommerhuse mere klimavenlige. Men det er først nu med vores nye klimasamarbejdsaftale med NRGi, at vi har fundet den helt rigtige løsning. Med den i hånden kan sommerhusejerne nu trække på NRGi’s energirådgivere og dermed finde ud af, hvor der kan spares energi i det enkelte hus, siger Torbjörn Fredman fra dansommer.

Store besparelser

I et af dansommers huse fandt man eksempelvis ud af, at der kan spares ca. 50 procent på opvarmning og hele 75 procent på opvarmningen til husets svømmepool. Og da begreber som sparepærer og LED-pærer stort ikke findes i sommerhuse, er der også store gevinster at hente på belysning. I det pågældende sommerhus fandt man ud, at der kan spares 80 procent på udgifterne til belysning, hvis pærerne blev skiftes ud med mere energivenlig teknologi. Samtidig fandt man ud af, at sommerhuset med fordel kunne få installeret sparebruser og vandsparer på vandhaner, da et sommerhus har et højt vandforbrug, når det udlejes. I alt vil det pågældende sommerhus kunne spare 11.000 kWh om året alene på opvarmningen af huset og poolen, hvis man skiftede til en bedre energikilde som for eksempel solvarme og varmepumper.  Det svarer til en besparelse på 18.700 kr. om året, mens de 11.000 kWh repræsenterer et forbrug på 5.5 tons CO2 om året - og så er lys, det varme vand og andet strømforbrug ikke talt med.

Climate Partnership House

Klimapartnerskabsaftalen mellem dansommer og NRGi giver mulighed for at sommerhusene kan opnå titlen som et Climate Partnership House. En titel, der gives hvis sommerhuset lever op til en række kriterier herunder et skifte fra traditionel el til Grøn El, der er strøm baseret på vedvarende energikilder, som for eksempel vand, sol eller vind.

- Klimapartnerskabet med dansommer giver os som energikoncern mulighed for at gøre en forskel og udnytte de mange synergier vi har i vores koncern. Både via NRGi Elsalg der leverer den grønne el, energirådgivning fra NRGi Rådgivning samt energibesparende hårde hvidevarer via Wupti. En samlet pakke som giver gode muligheder for at sommerhusene i dansommer regi kan blive endnu mere klimavenlige, fortæller Morten Winther, der er kommerciel direktør i NRGi.

Bestil et energitjek via din Ejerrådgiver eller direkt på 70114501 / raadgivning@nrgi.dk

• Turisme

• energivenlig sommerhus
  • energibesparelse
  • energi
  • miljø
  • miljøskånsom
  • feriehuse
  • feriebolig
  • dansommer
  • rejse
  • sommerhus
  • sommerhusferie
  • nrgi

Dansommer er en af Danmarks førende og første formidlere af kvalitets- og luksusferiehuse. Vi har erfaring med udlejning af feriehuse gennem mere end 30 år, derfor ved vi noget om kvalitet og behov. Vores filosofi er enkel: Vi tager udgangspunkt i lejernes, ejernes og samarbejdspartnernes behov.
Feriehusudlejning gennem mere end 30 år - Sådan har det været, siden Niels Nymark i 1976 grundlagde det, der dengang hed Jydsk Sommerhusudlejning og senere, i 1979, fik det endelige navn dansommer. Startskuddet var 425 sommerhuse over hele Danmark, en halvtids ansat og et intensivt tysk-kursus til direktøren. Det er siden blevet til feriehuse over hele Europa.

Tina Krogh Jakobsen

Marketingkoordinator Marketing & kommunikation 39143247 Dansommer's hjemmeside Dansommer's ferietilbud