Spirende designtalenter bruger kasserede DFD-tekstiler

DFD’s kasserede tekstiler fra sundhedssektoren blev omdannet til couture, da en flok spirende designtalenter fra ungeholdet på Designskolen fra Designmuseum Danmark fik fingrene i det. Det hele blev vist frem ved et spektakulært modeshow i forbindelse med Kulturnatten.

Designskolen på Designmuseum Danmark arbejder meget at på at genbruge materialer i vores undervisningsforløb, og vi samarbejder løbende med eksterne partnere om donation af materialer. I forløbet her har vi arbejdet med kasserede tekstiler fra DFD, som blev brugt i et undervisningsforløb på vores ungehold. Forløbet tog udgangspunkt i museets udstilling om modeskaber Erik Mortensens kjoledesign med fokus på draperinger. Line Falk har været gæstelærer på forløbet www.linefalk.com, og det har været et meget spændende samarbejde, hvor vi har arbejdet både med designprocessen, men også med bevidstheden om materialer og materialeforbrug.

- Kirsten Lassen, Projektansvarlig for Designskolen

FOKUS PÅ GENANVENDELSE AF TEKSTILER

Som led i tekstilindustriens værdikæde bærer DFD et medansvar for den brug-og-smid-væk kultur, vi oplever i dag. Hos os bliver der hver dag kasseret omkring et ton tekstiler, som har været brugt på restauranter, cafeer, hospitaler og i industrien. Vi arbejder målrettet på at genanvende mest muligt, så vi kan reducere miljøpåvirkningerne og give tekstilerne nyt liv. Det kan bl.a. være i form af de nye kreationer, som Designskolens ungehold præsenterede under kulturnatten.

DFD's tekstiler i designprocessen hos Designskolen på Designmuseum Danmark

• Virksomhed, generelt