Fra ide til eksklusiv brille

For tre måneder siden lancerede tidligere studerende fra Designskolen Kolding en brillekollektion, som nu forhandles i eksklusive butikker verden over.

Designer Birgitte Falvin tør knap tro sine egne øjne. Eller man fristes til at sige brille.
På blot tre måneder har den kollektion, hun har skabt med inspiration fra linjerne i Den Sorte Diamants arkitektur, fået fat i et eksklusivt internationalt marked. Det hele kulminerede i september, hvor et brillestel fra FALVIN eyewear´s kollektion blev nomineret til den prestigefulde konkurrencen SILMO d'Or i Paris i kategorien mest innovative solbrille.

Brillen, der er designet i Danmark og håndlavet i Japan, er formet i titanium og dekoreret med en særlig farveteknik bestående af en mat maling, der møder en coating af 24 karat guld.
Selvom hun ikke vandt konkurrencen, har det været en stor succes. FALVIN er solgt til udsøgte optikkere i bl.a. Hong Kong, Belgien, Berlin, Canada, London, USA, Tyskland, Italien og Danmark.

Kommercielt design

- Før jeg gik i gang med at udviklede brillekollektionen, brugte jeg lang tid på at undersøge markedet for at kunne skabe et unikt udtryk. Som nyt mærke er det vigtigt at designet er let genkendeligt og har sin egen plads i forhold til de mange innovative mærker, der allerede er markedsført, fortæller Birgitte Falvin.

- Jeg har brugt en konceptuel tilgang til at fremstille kommercielt brilledesign. Kombinationen af japansk håndværk, eksklusive materialer og dansk design har åbnet mange døre for os. Min partner og jeg lancerede FALVIN Eyewear på SILMO en optik messe i Paris for tre måneder siden og vi samarbejder løbende med agenter, der følger op på salget i udlandet.

- Jeg har tidligere arbejdet inden for salg, undervisning, smykke design, haute couture og styling, min all-around erfaring har været til stor gavn i et Start-Up. Vi er gået meget professionelt til opgaven fra starten med markedsanalyser og fokus på vores position i markedet. Vi fik hurtigt en professionel bestyrelse, som har været en stor hjælp. Jeg har også været opsøgende og besøgt Væksthuse og har deltaget i Marsterclass for designere `Bliv skarp på din forretningsmodel` hos Design2Innovate, D2I, på Designskolen Kolding.
Min partner og jeg har stærke netværk, og det har betydet, at vi er kommet hurtigt fra start, med en let adgang til viden og hjælp fra de rigtige personer på de rette tidspunkter.

Kulturel forskel

Hvad har været svært?
- Jeg har undervurderet transformationen i at gå fra at være selvstændig freelance designer og til at indgå i et større produktions set-up med en japansk leverandør. Der er en stor kulturel forskel, og kommunikationen med leverandøren er anderledes, end de erfaringer jeg har fået via samarbejde med leverandøre i Kina og Indien.

Hvorfor er det design af briller, du arbejder med?
- Igennem mit tidligere arbejde som stylist og personal shopper opdagede jeg, at briller er et stærkt accessory, der sætter den overordnede tone når man skaber en personlig stil. Når jeg designer briller benytter jeg tekniske aspekter fra smykkedesign, min baggrund i mønstring og den viden jeg fik som stylist for en stor modebevidst kundegruppe. Brillekollektion er udviklet med inspiration fra linjerne i arkitekturen fra Det kongelige bibliotek, Den Sorte Diamant.

Hvad vil du råde andre, som ønsker at starte egen virksomhed?

- Det er vigtigt at bygge virksomheden op om et produkt og et formsprog, man selv brænder for. Virksomheds struktur skal gerne passe til din personlige måde at arbejde på, for fritid og arbejde smelter hurtigt sammen i starten. Det er helt klart godt at være et team af flere faggrupper sammen, og det er vigtigt at mærke godt efter i valget af partnere og investorer. Der skal både være kemi og tillid. Og find gerne personer med en anden faglighed, som kan supplere din egen.
Samarbejde er vigtigt. Og selvom det er lidt af en opgave at lade andre komme tæt på designprocessen, så kan det godt betale sig at være flere om at løfte opgaven og være lydhør for potentielle kundernes input til dit produkt.

Hvad er dine planer for fremtiden?

- Vi arbejder på at få vores brillekollektion ind på nye og spændende markeder, og deltager på flere internationale messer i det nye år. Jeg har altid været glad for at rejse, så det passer mig perfekt at vise kollektionen på messer i München, Milano og Paris. Vi glæder os til at møde de danske optikkere på Copenhagen Specs messen i København den 5. og 6. marts 2016.

FAKTA:

I 2004 tog Birgitte Falvin afgang fra Designskolen Kolding med et speciale i digitalprint, koncept og laser-cut i tekstil. Her udviklede hun et koncept kaldet Identity Play, der præsenter en vifte af forskellige stilistiske universer til kvinder, som søger at udtrykke en personlig stil igennem garderoben. Designkoncept var udført, så kvinderne fik mulighed for at 'lege' med deres identitet gennem skiftende udtryk og stil samtidig med, at de havde mulighed for at udveksle erfaringer med andre kvinder via chat og modefotos på en onlineportal.

• iværksætteri
  • uddannelse