Kanal 4 og Psykiatrifonden i nyt samarbejde om angst

Kanal 4 sætter i uge 5 fokus på angst, der er den mest udbredte psykiske lidelse i Danmark. Angst-ugen på Kanal 4 sker i tæt samarbejde med Psykiatrifonden og ambitionen er at være med til at aftabuisere og informere om lidelsen, der i dag rammer hver 5. dansker i løbet i livet.

Tv-vært Rie Helmer og skuespiller Sofie Lassen Kahlke undersøger i dokumentarprogrammerne ’Slip angsten’, hvad angst egentlig er. Programmerne går helt tæt på almindelige danskere, som lever et livet med angst og ser nærmere på, hvorfor man får angst, og hvordan man kommer ud på den anden side igen.

- Jo tidligere behandling, jo større er chancen for at slippe af med angsten. Derfor er vi rigtig glade for at have dette samarbejde med Kanal 4. For som man kan se i dokumentarprogrammerne ’Slip Angsten’, kræver det hjælp og støtte at gå i behandling, men gevinsten er kæmpestor. Man kan leve det liv, man gerne vil leve – gøre det, der gør en glad, og som man synes er vigtigt. Psykiatrifonden håber virkelig, at programmerne vil være med til at give mange flere modet til at tage fat om angsten og slippe den, siger chefpsykolog i Psykiatrifonden Michael Danielsen.

Kanal 4 viser i uge 5 også programmerne ’Slip Angsten – Sig det højt’, hvor en række kendte offentlige personer står frem og sætter ord på, hvordan det er at leve et liv med angst.

- Angst er den psykiske lidelse, som rammer flest danskere. Undersøgelser viser, at hver femte dansker rammes i løbet af livet. Det, synes vi på Kanal 4, er et bekymrende højt tal, og derfor er vi gået sammen med Psykiatrifonden i et forsøg på at aftabuisere det at have angst, da den bedste vej ud af det er at turde tale om det. I hele uge 5 sætter vi derfor fokus på angst, der er en folkesygdom, der har store konsekvenser både for den, der rammes, for de pårørende og for samfundet, siger Kanalchef for Kanal 4 Anne Garlichs og fortsætter:

- Vores angst-uge byder på stærke historier og meget personlige programmer, hvor vi møder en række modige mennesker, der alle fortæller om deres angstlidelse. Som tv-kanal synes vi, vi har et ansvar for at belyse både de lyse og de mørke sider i livet - særligt, når vi rent faktisk kan være med til at gøre en forskel. Og vi håber, at vores programmer gør en forskel for de mange danskere, der lige nu har angst helt tæt på livet”.

Programmet ”Slip Angsten – Sig det højt” bliver vist mandag-torsdag i uge 5 kl. 21.00 på Kanal 4, og bliver efterfulgt af: ”Slip Angsten”, som bliver vist mandag- torsdag i uge 5 kl. 21.30 på Kanal 4.