Bror til Peter Lundins ofre står frem på tv: ”Den mand skal aldrig ud”

I ’Profil af en morder – sæson 2’ kommer vi igen helt tæt på de grufulde detaljer, når de tidligere drabschefer Ove Dahl og Kurt Kragh tager seerne med bagom om nogle af Danmarkshistoriens største drabssager. Vi får lov til at komme med i efterforskerens tanker og kigger dem over skulderen, når de dykker ned i alt fra gerningsstedsundersøgelser, obduktion og sporanalyser til motiver, afhøringstekniker, blodstænksanalyser og gerningsmandsprofilering. Det samme gør sig gældende for sæsonens første drabssag om Peter Lundin, der vel nok hører til en af Danmarkshistoriens mest opsigtsvækkende.

Bror til Lundins ofre: ”Den mand skal aldrig ud”

Blandt de medvirkende i programmet om Peter Lundin er bl.a. Martin, der er bror til de to små drenge, som Peter Lundin brutalt og nådesløst slog ihjel, efter at have taget livet af deres mor, Marianne. Det er første gang, at Martin stiller op på TV og fortæller om den sidste gang, han så Marianne og drengene - Dennis og Brian – i live. Han fortæller, hvordan det var at være den første mand i huset efter drabene og om mødet med Peter Lundin i retten. Og der er én god grund til, at han har ønsket at medvirke i de to særprogrammer om Lundin:

”Hvis jeg kan være med til at sørge for, at Peter ikke kommer ud, så vil jeg gerne det. Det er faktisk den eneste grund til, at jeg vil være med i det her program. Han skal ikke ud, den mand – han er farlig”, siger Martin i programmerne om Lundin.

Bent Isager-Nielsen: ”Helt usædvanlig kriminalsag”

For at tegne et billede af det menneske, der ikke bare dræbte, men også parterede sine lig, medvirker blandt andre eksperter også den tidligere drabschef og ekspert i profilering af gerningsmænd, Bent Isager, i de to specials om Peter Lundin. Bent var i profileringsgruppen, der lavede profilen af Lundin og derfra strategien for afhøringen af ham. Han husker tydeligt den sag:

- Det gik hurtigt op for mig, at vi havde at gøre med en kriminalsag, som var helt usædvanlig efter danske forhold, fortæller Bent Isager-Nielsen i programmerne.

Også Johnny Winsløv, manden der anholdte Peter Lundin og efterfølgende tilbragte over 300 timer med ham i afhøringslokalet, medvirker i de to specials, og han lægger ikke fingre imellem, når han omtaler Lundin. I følge Johnny Winsløv er der kun tre ting, der betyder noget for den livstidsdømte og kyniske morder – ham selv, kvinder og penge.

Seerne møder også den amerikanske sherif SarahLynn Price, der fortæller om den massive vold, der fandt sted i Peter Lundins barndomshjem i USA, og om hvordan han brutalt myrdede sin mor og efterfølgende forsøgte at skjule den grusomme gerning i selskab med sin far.

Kanal 5: ”Vi gør en dyd ud af hele tiden at udvikle krimigenren”

Ambitionen med ’Profil af en morder – sæson 2’ er fortsat at give seerne oplevelsen af at være helt tæt på politiets efterforskningsarbejde. Derfor bliver detaljerne i alle dokumentarprogrammerne selvfølgelig fortalt af hovedpersonerne selv fra de respektive drabssager – de, der har gravet og gravet for at finde et match mellem forbrydelse og gerningsmand, og som tæller alt fra kriminalteknikere til retsmedicinere.

- Første sæson af ’Profil af en morder’ blev en stor succes, og derfor var vi ikke i tvivl om, at vi skulle lave en sæson 2. I den nye sæson kan seerne glæde sig til et endnu større fokus på ny information, nye talspersoner og helt unikke detaljer i syv meget opsigtsvækkende drabssager. Vi gør en dyd ud af hele tiden at udvikle netop denne genre, fordi vi vil være danskernes hovedkanal for krimiprogrammer, siger Anne Garlichs, der er programdirektør hos Discovery Networks Danmark.

Udover de to indledende særprogrammer om Peter Lundin går ’Profil af en morder – sæson 2’ helt tæt på seks andre aldeles grove mord.

• Jaguar – en morder på fri fod. En parteringssag hvor en arm og to ben bliver fundet på åben gade.
  • Serievoldtægtsmanden fra Holsted. En række grove voldtægter mod ældre damer, der ender i en frygtelig familietragedie.
  • Raketmorderen i Titangade. En drabssag med rødder i rockerverdenen.
  • Kvinden med slagtekarret. En drabssag om hvor liget har været skjult i et slagtekar i flere måneder, før det findes.
  • Klædeskabsmorderen – også kendt som Peter Kronhom aka MR. Smiley. En drabssag om en kvinde der bliver fundet kvalt i et klædeskab. Forud har massiv vold med en hammer fundet sted.
  • Familien der likviderede Ghazala. Et æresdrab om en bror, der koldblodigt dræber sin søster og en hel familie, der bliver dømt.

’Profil af en morder – sæson 2’ har premiere onsdag d. 30. januar kl. 21:00 på Kanal 5 og Dplay.

• Massemedier

• kanal 5
  • peter lundin
  • profil af en morder

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player og Dplay. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery, Inc.