Ny dokumentarserie på Discovery Channel: På jagt efter Escobars forsvundne narkomillioner

Den berygtede colombianske narkobaron Pablo Escobar er igen et varmt samtaleemne. Først kom hitserien ’Narcos’ og for nyligt oversættelsen af førstehåndsberetningen ’Elsker Pablo, hader Escobar’. Og med den nye dokumentarserie på Discovery Channel, ’Finding Escobar’s Millions’ bliver der mere at tale om, når to tidligere CIA-agenter følger Escobars blodige fodspor i jagten på narkomillionerne, som blev begravet, men aldrig fundet.

Op igennem 80’erne og indtil sin død i 1993 opbyggede colombianske Pablo Escobar verdens største og mest drabelige narkoimperium, det såkaldte Medellín-kartel. Escobars forretning blev så indbringende, at den berygtede leder syv år i træk optrådte på magasinet Forbes’ liste over de mest velhavende personer i verden.

De mange narkomillioner, som Escobar ikke brugte på at bestikke colombiansk militær, embedsfolk og politi eller på holde sit narkoimperium kørende, blev begravet rundt omkring i den colombianske jord – og angiveligt er størstedelen af formuen aldrig blevet fundet.

Dét er omdrejningspunktet for en ny dokumentarserie på Discovery Channel - ’Findings Escobar’s Millions’, som sætter jagten ind på narkobaronens forsvundne millioner. ’Finding Escobar’s Millions’ premierer på Discovery Channel onsdag den 22. november kl. 22:00, og på Kanal 5 den 27. november kl. 22:50.

Samarbejde med DEA og Escobars tætteste kilder

I dokumentarseriens seks afsnit tager to tidligere efterretningsofficerer, med over 10 års erfaring i CIA, seerne helt tæt på et Colombia, der under overfladen stadig hjemsøges af Escobars spøgelse. De to efterforskere samarbejder med de oprindelige DEA-agenter, der dengang arbejdede på at infiltrere Escobars inderkreds, og med utallige insider-kilder rundt omkring i Colombia.

- Pablo Escobar var så velhavende og havde så mange ejendomme og skjulesteder, men hvorfor er jagtens på hans skjulte penge kun blevet til snak og historier? Hvor er de skjulte penge? Måske betyder det at de ikke findes, eller også er det verdens bedst bevarede hemmelighed, lyder det fra Ben Smith, tidligere CIA-agent og en af de to efterforskere.

I seriens første afsnit, vender efterforskerne deres blik mod Barrio Escobar, en tidligere losseplads, som narkobaronen i sin tid forvandlede til et helt nabolag til Medellins fattige og hjemløse. Af den årsag er Escobar selv den dag i dag velanset i nabolaget, og beboerne fortsætter med at være loyale over for hans arv. Under efterforskningen i nabolaget, kommer flere og flere beboere til, og flere og flere nysgerrige blikke vendes mod kameraholdet og efterforskerne.

Holdet mødes også af Escobars lejemorder ”Popeye”, som viser sig at blive en vigtig kilde i efterforskningen. Det samme gør blandt andre Escobars søster, Luz Maria Escobar og advokaten til narkobaronens mest berygtede kompagnon, Gacha.

Spørgsmålet er imidlertid om de tidligere CIA-agenter finder Escobars formue, eller om de vender tomhændede hjem?

• ’Finding Escobar’s Millions’ har premiere onsdag den 22. november kl. 22:00 på Discovery Channel og sendes de efterfølgende fem onsdage.
  • Premiereafsnittet kan også ses på Kanal 5 den 27. november kl. 22:50.
  • Hele serien kan ses på streamingtjenesten Dplay, hvor der igennem sendeperioden vil være mulighed for at se snigpremierer på det næste afsnit.

• Kriminalitet, jura, retsspørgsmål

Discovery Networks Danmark dækker over 12 stærke tv-kanaler og to streamingtjenester – Dplay samt Eurosport Player. I Danmark kan vores kanaler ses af ca. 87 % af alle husstande. Vores kommercielle seerandel blandt danskere 15-50 år er ca. 22 %. Discovery Networks Danmark er en del af den nordeuropæiske region i det globale Discovery Networks International. Regionen omfatter 6 områder: Danmark, England & Irland, Benelux, Norge, Sverige og Finland. I den nordeuropæiske region når Discovery Networks ud til seere i 17 forskellige lande og territorier med 30 kanalbrands og hele 68 mio. seere hver måned.