Nyt underholdningsprogram på Kanal 5 sætter danskernes særheder under lup

Vidste du, at 56 procent af danske kvinder har faket en orgasme, og 65 procent af den kvindelige befolkning har glemt, hvor de har parkeret deres bil i et storcenter? Anne Sofie Espersen og Lasse Rimmer styrer løjerne i det nye Kanal 5 underholdningsprogram ’Det er 100’. Her bliver 100 helt almindelige danskere i én uge udsat for en lang række forsøg og eksperimenter, der skal undersøge de klichéer, fordomme og myter vi danskere har om hinanden. Programmet har premiere på Kanal 5 den 12. marts klokken 21.00.

’Det er 100’ handler om alt det, du aldrig har vidst, at du gerne vil vide om danskerne. Det er et nyt og overraskende underholdningsprogram, der kombinerer populærvidenskab og sjove, interessante forsøg med 100 modige danskere, der har doneret deres kroppe og sind i videnskabens tjeneste. De har nemlig sagt ja til at deltage i en lang række underholdende eksperimenter, der skal be- eller afkræfte alle de fordomme og forestillinger, vi danskere har om hinanden.

En ny undersøgelse fra Analyse Danmark viser eksempelvis, at 28 procent af den mandlige befolkning i Danmark mener, at de er bedre bilister end kvinder. Men hvordan hænger det sammen, når deltagerne i ’Det er 100’ skal konkurrere om, hvilket køn der er bedst til at parallelparkere? Undersøgelsen viser også, at københavnere tror væsentlig mindre på ideen om den eneste ene, end de gør i Sydjylland. At kun 1 procent af den danske befolkning har købt et toilet på DBA.dk, og at du holder op med at grine af din chefs ikke særligt sjove jokes jo ældre, du bliver.

I ’Det er 100’ har værterne Anne Sofie Espersen og Lasse Rimmer fået 100 testpersoner stillet til rådighed i en uge. Med en legende og humoristisk tilgang til eksperimenter og sjove forsøg, er det værternes nysgerrighed, der driver værket. Og for dem er intet for skævt, for småt eller for stort til at blive testet.

Et underholdende pusterum
De 100 personer, som deltager i ’Det er 100’ er nøje udvalgt, så de udgør et bredt udsnit af den danske befolkning. Der er store, stærke machomænd, gamle damer fra provinsen, unge blonde piger fra storbyen, indvandrere fra forstæderne, jyske håndværkere og alt muligt andet. Der er kort sagt alle slags folk, og de repræsenterer tilsammen os danskere.Og netop den tilgang har været vigtig for Kanal 5.

- ’Det er 100’ er et underholdende pusterum og godt selskab, som sætter danskernes vaner og særheder under lup. Med sine mange hverdagseksperimenter, fun facts og aha-oplevelser er det underholdning man kan mærke. Programmets lettilgængelige forsøg gør, at man tager noget brugbart med sig fra hvert afsnit, forklarer Programdirektør hos Discovery Networks Danmark, Anne Garlichs og fortsætter:

- Emnerne har stor identifikationsgrad hos seerne, og derfor kan alle gætte med på udfaldet af forsøgene. Samtidig får seerne sjov viden om dagligdagsting, som de kan vende med familien hjemme foran fjernsynet, i fodboldklubben eller på arbejdspladsen. Alt sammen præsenteret med godt humør og ægte nysgerrighed af værterne Lasse Rimmer og Anne Sofie Espersen, forklarer Programdirektør hos Discovery Networks Danmark, Anne Garlichs.

Anne Sofie Espersens første gang
For Anne Sofie Espersen er ’Det er 100’ hendes debut som tv-vært. Den folkekære skuespiller har haft masser af roller på teater og i film, men tv-vært har hun ikke været før.

-Det var spændende og rigtigt sjovt. Jeg har jo været i de bedste hænder hos Lasse Rimmer, som er virkelig dygtig. Det var mange sjove eksperimenter, men særligt det om hvordan folk bruger toiletpapir efter toiletbesøg var skægt. Jeg vil gerne lave mere af den slags tv, hvor man blander underholdning og fakta, siger Anne Sofie Espersen.

Og hendes medvært, Lasse Rimmer, der er ganske rutineret ud i tv-underholdning, er helt enig.

- Jeg har elsket at lave ’Det er 100’. For det ligner ikke nogen andre tv-programmer, så på en måde har det været en helt ny oplevelse, også for mig. Først og sidst er der bare ikke noget federe end at have det så sjovt, som Fie og jeg og deltagerne har haft det, mens vi bliver klogere på hvad, der gør os danskere forskellige fra hinanden, men især de ting, der binder os sammen. Og jeg glæder mig så meget til at kunne dele alt det med seerne, siger Lasse Rimmer.

’Det er 100’ har premiere mandag dag den 12. marts klokken 21.00 på Kanal 5.

Læs mere om programmet her: http://discoverynetworks.dk/foraar2018/det-er-100

• Livsstil, mode, fritid

Discovery Networks Danmark dækker over 12 stærke tv-kanaler og to streamingtjenester – Dplay samt Eurosport Player. I Danmark kan vores kanaler ses af ca. 87 % af alle husstande. Vores kommercielle seerandel blandt danskere 15-50 år er ca. 22 %. Discovery Networks Danmark er en del af den nordeuropæiske region i det globale Discovery Networks International. Regionen omfatter 6 områder: Danmark, England & Irland, Benelux, Norge, Sverige og Finland. I den nordeuropæiske region når Discovery Networks ud til seere i 17 forskellige lande og territorier med 30 kanalbrands og hele 68 mio. seere hver måned.