Nye krav til skoler og foreninger der arrangerer rejser

Den nye pakkerejselov, der trådte i kraft 1. juli 2018, kræver, at skoler og foreninger, der arrangerer rejser, skal registreres i Rejsegarantifonden. Det er et krav, der kun i meget særlige tilfælde kan fraviges. Danmarks Rejsebureau Forening hilser det nye krav velkommen og glæder sig over de skærpede regler, der giver særligt børn og unge på skolerejse en langt bedre forbrugerbeskyttelse.

Når lærerne i det nystartede skoleår skal til at arrangere årets studieture, gælder der nye regler. En skole eller en forening kan nemlig som udgangspunkt ikke længere agere rejsebureau uden at skulle registreres som rejsearrangør i Rejsegarantifonden eller lade et allerede registreret rejsebureau arrangere studierejsen.

En registrering i Rejsegarantifonden skal først og fremmest sikre de rejsende mod tab i tilfælde af rejsearrangørens konkurs. Samtidig sikrer køb af en pakkerejse hos en registreret rejsearrangør, at de rejsende kan få hjælp undervejs, hvis noget går galt, og et fly for eksempel bliver meget forsinket, eller hvis et hotel er overbooket.

Rejsende har også krav på økonomisk kompensation fra rejsearrangøren, hvis der opstår en mangel i rejseprogrammet, og endelig er der mulighed for at klage over rejsen hos Pakkerejse-Ankenævnet, hvis der er uoverensstemmelser mellem den rejsende og rejsearrangøren.

Har skolen eller foreningen derimod selv har arrangeret rejsen uden et rejsebureau eller uden at være registreret i Rejsegarantifonden, er der ingen hjælp at hente for de rejsende, hverken i form af konkursbeskyttelse, afhjælpning på stedet, økonomisk kompensation eller klagemuligheder.

Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) glæder sig over, at der med den nye lovgivning nu er nogle helt klare krav til skoler og foreninger, som udbyder rejser. Adm. direktør i DRF Lars Thykier mener, at de skærpede krav til skoler og foreninger vil komme de rejsende til glæde:

”Hidtil har skoler og foreninger i høj grad været undtaget for loven, når de selv sammensatte og udbød studie- og ferierejser til elever eller medlemmer, men den går altså ikke længere. Hvis man arrangerer rejser flere gange om året, så betragtes man som en rejsearrangør, og dermed underlagt en lang række skrappe regler, der først og fremmest skal sikre forbrugeren. Det er derfor helt rimeligt, at skoler og foreninger nu skal registreres som rejseudbydere”, siger Lars Thykier.

Reglerne kan kun fraviges, når en række af ting er opfyldt. Hvis foreningen eller skolen for eksempel kun arrangerer en eller to rejser årligt, som de i øvrigt hverken tjener noget på eller udbyder til andre, kan man slippe for at lade sig registrere.

• Turisme

• studietur
  • lovgivning
  • rejse
  • pakkerejse
  • forbruger

Danmarks Rejsebureau Forening (Association of Danish Travel Agents and Tour Operators) er brancheforening for danske rejsebureauer. Foreningen blev stiftet i 1938 og har siden sin stiftelse arbejdet for at skabe attraktive vilkår for rejsebureauerne i Danmark.

Lars Thykier

Administrerende direktør og formand for World Travel Agents Associations Alliance 40 45 68 14