Rejsebureauer til unge: I skal have jeres forældres samtykke til at rejse til udlandet

Når børn og unge under 18 år rejser alene til udlandet, kræver mange lande, at barnet eller den unge kan fremvise en tilladelse til at rejse fra forældrene. Flere rejsebureauer melder, at en række lande i stigende grad håndhæver disse regler, og at der kommer flere krav til dokumentation, når børn og unge under 18 år rejser på egen hånd ud af Danmark.

Tager mindreårige af sted på rejse uden deres forældre med for eksempel en skole eller idrætsklub, kan de risikere at blive nægtet indrejse i visse lande, hvis de ikke medbringer de korrekte samtykker fra forældrene. Samtidig har nogle lande i de senere år indført flere krav om dokumentation for børn og unge under 18 år, som rejser uden deres forældre.

”Vi ser flere og flere tilfælde, hvor børnene og de unge mennesker bliver bedt om at fremvise skriftlige forældresamtykker i langt større omfang end før, og at nogle lande har indført yderligere krav til samtykker som forældre eller værger skal give”, siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, og fortsætter:

”I Danmarks Rejsebureau Forening har vi desværre nogle kedelige eksempler på børn og unge, der er blevet nægtet indrejse, fordi forældrene ikke på forhånd havde udfærdiget et skriftligt samtykke om barnets rejse og angivet navn på den voksne, der havde opsynet med barnet på rejsen”.

Det er altid forældrene eller den institution, barnet rejser med, som skal sørge for, at disse ting er i orden. Men rejsebureauet har en såkaldt oplysningspligt, der betyder, at de skal oplyse de rejsende om, at der kan gælde særlige regler for indrejse, fortæller Lars Thykier.

Han opfordrer derfor forældre til, at sætte sig grundigt ind i reglerne, som gælder for barnets rejsemål. Især hvis forældrene ikke selv skal med på turen. Rejser barnet med et rejsebureau, vil de kunne være behjælpelige. Rejsebureauerne har desuden ofte samtykkeskabeloner, som forældre kan rekvirere og udfylde.

Konsekvenser ved manglende dokumenter

Kravene til unges dokumentation varierer afhængigt af destinationen. Som eksempel forlanger man i Storbritannien skriftlig tilladelse fra begge forældre med en fotokopi af deres pas samt kontaktoplysninger. Desuden skal der foreligge oplysninger på kontaktpersonen på destinationen og oplysninger om rejsen.

Senest har et rejsebureau oplevet, at en idrætsklub blev nægtet adgang til Irland, fordi der ikke var sørget for detaljerede rejseplaner og givet de krævede samtykker.

I både Belgien og Grækenland kræver landene også samtykkeerklæringer, selvom de begge er Schengen-lande, og det samme gør sig gældende for blandt andet Canada, Bosnien-Herzegovina og Irland.

I de særligt ekstreme tilfælde findes der lande, som stiller krav til, at unge under 18 år ud over skriftlige samtykker fra forældrene skal medbringe egen fødselsattest samt dødsattest, hvis den ene eller begge forældre er gået bort. Sådan lyder reglerne, hvis en person under 18 år for eksempel rejser uden sine forældre til Sydafrika.

Hent mere information om børn og unge på rejse hos Udenrigsministeriet på www.um.dk.

• børn
  • unge