Grønne idéer i grøn emballage

Efter netop at have vundet en ”Gold Award” på den internationale ”Green Apple Awards for Environmental Best Practice”, er det ikke overraskende, at DS Smith er populær hos nordiske virksomheder, der ønsker at forbedre deres miljømæssige profiler. Scan Magazine har talt med direktør for den Nordeuropæiske region, Thomas Kure Jakobsen, om hvordan og hvorfor, DS Smith fortsætter med at stræbe efter at reducere sine kunders affaldsmateriale og CO2-fodaftryk.

Initiativet ”Gør papiraffald til kompost”, som DS Smith i sidste måned vandt prisen ”Environmental Best Practice” for, er meget karakteristisk for selskabet. Som den eneste integrerede udbyder der lover ”zero waste”, sigter selskabet mod at genanvende 100 procent af emballagens ressourcer til noget nyttigt. Et andet aspekt af virksomhedens integrerede grønne initiativer er at hjælpe kunderne med at reducere deres CO2-udledning ved at reducere mængden af emballage og transport, som Jakobsen forklarer.

"De fleste af vores produkter er individuelt designet til vores kunder, og når vi designer eller laver nye produkter, ser vi på tre ting: hvordan vi kan hjælpe med at øge deres bundlinje, hvordan vi kan reducere deres omkostninger, og hvordan vi kan styre de risici, der er i deres forretning - for eksempel i form af miljømæssig bæredygtighed."

Han tilføjer: "Det kan vi gøre på mange måder. Vores produkter fylder en del og medvirker til en masse lastbiler på vejene, så hvis vi kan optimere, så produktet bliver tyndere og stærkere, kan vi opfylde alle tre behov. DS Smiths miljøvenlige designinnovationer kan reducere CO2-belastningen fra emballage med op til 30 procent.”

Når det kommer til reduktion af spild, har genanvendelse været en integreret del af DS Smiths forretning i årtier. Virksomheden genanvender både sine egne og andres produkter, og omdanner kundernes affald til en ressource frem for en omkostning. ”Selv i de skandinaviske lande hvor mange virksomheder allerede har en stærk miljømæssig profil, er der plads til forbedring,” understreger Thomas Kure Jakobsen.

"Selv i områder med avancerede genbrugssystemer er der plads til forbedring i reduktionen af spild, men endnu mere i emballageforbruget. Det er ikke kun et spørgsmål om at spare penge, men også et spørgsmål om se individuelt på kunderne og undersøge, hvordan en optimering af deres emballage kan forbedre miljøpåvirkningen til gavn både for virksomheden og miljøet.”