Papplakater blev valgets store vinder

Det netop afholdte kommunal- og regionsvalg betød valgplakater i tusindvis, der skulle pilles ned efter valgfesten – en opgave, der var lettere for nogen end for andre.

Alle politikere og kampagnemedhjælpere kender spillets regler. Når valgfesten er slut, og hverdagen melder sig, skal plakaterne pilles ned og bortskaffes. Typisk er valgplakater lavet af plastik, men i forbindelse med det netop afholdte kommunal- og regionsvalg, valgte bl.a. Det Radikale Venstre og Venstre - primært i hovedstadsområdet - at gå grønnere og mere effektivt til værks. De fik nemlig produceret deres valgplakater i genanvendeligt bølgepap. Bølgepap? Smuldrer det ikke i det våde og fugtige danske efterårsvejr? Det skulle man tro, men partierne fik plakaterne produceret hos emballagevirksomheden DS Smith, som tilbyder et bølgepapmateriale, der har en vand- og fugtafvisende overflade, og som dermed er oplagt til formålet.

Bølgepap et grønt materiale
Fordelen ved bølgepap er, at det kan genanvendes og er nem at bortskaffe i papsorteringen. En anden fordel ved papplakater er, at de ofte er billigere end de traditionelle plastikplakater og samtidig, på grund af den lavere vægt og tyndere materiale, er nemmere at håndtere ved opsætning og nedtagning.

Politiker fra Venstre, Marcus Knuth forklarer, at netop den lettere håndtering af plakaterne var en kæmpe gevinst i den afgørende opsætningsfase. ”Størrelsen og vægten gjorde dem meget handy at håndtere, hvilket gjort arbejdet meget hurtigere”. En anden af Venstres kampagneledere, Sara Rønning-Bæk var også overrasket over opsætningen af papplakaterne. ”I stedet for at det tog 8-10 timer, som det plejer, havde vi overstået opsætningen i løbet af 3 timer.”

Sara Rønning-Bæk siger også, at papplakaterne er ikke kun en gevinst for politikerne og partierne, men at også miljøet vinder på denne sag. ”De er lettere at komme af med, da de kan gå direkte i en papcontainer, og så er pap jo et genbrugsmateriale, så vi passer på miljøet”, afslutter Sara Rønning-Bæk.

Det modstandsdygtige bølgepapmateriale fra DS Smith bruges også til udendørsbannere og andre skilte, som er placeret udendørs.

• dssmith
  • bølgepap