Lægedage 2017: Praksisløsning skaber mere tid til patienten

I denne uge mødes landets praktiserende læger og diskuterer fremtidens praksis under temaet "Almen praksis - en del af en helhed". Digitalisering og bedre systematik er nogle af de faktorer, der kan medvirke til at skabe mere nærhed i sundhedsvæsenet og give lægen mere tid til patienten, mener it-leverandøren EG Healthcare, der udstiller på årets Lægedage.

Selvom de praktiserende læger er selvstændige enheder, er de stadig en del af et større sundhedsvæsen, og den enkelte læge spiller en væsentlig rolle i, hvordan borgerne oplever sundhedssystemet. Derfor er sammenhæng vigtigt og helheds-temaet på årets Lægedage aktuelt.

Det øgede krav til sammenhæng hos de praktiserende læger skyldes særligt den øgede digitalisering og nye ansvarsområder, der følger med OK18, den nye overenskomst mellem Danske Regioner og de Praktiserende Lægers Organisation. OK18 betyder, at flere opgaver flyttes fra sygehusene til borgerens egen læge for derved at bringe mere nærhed ind i sundhedsvæsenet.

"De praktiserende læger skal holde styr på flere og flere informationer og overvåge patienternes sundhed. Der er en række konkrete opgaver med patientopfølgning, der fremover ligger hos patientens egen læge. Derfor er det vigtigt, at vi stiller et værktøj til rådighed for lægen, der ikke stjæler tiden fra patienterne, men tværtimod medvirker til, at lægen får mere tid til patienten," siger Morten Breuning, salgschef hos EG Healthcare.

Han fortæller, at EG Healthcares praksisløsning EG Clinea inden længe vil understøtte de udvidede ansvarsområder fra OK18, og at den it-understøttede patienthåndtering vil skabe både sammenhæng og nærhed i sundhedsvæsenet.

Sammenhæng i lægehuset

Effektivisering i lægehusene har også skabt et behov for it-systemer til at styre den interne drift, eksempelvis vagtplaner, kørsels- og timeregistrering samt dokumentation. Derfor har EG Healthcare nu indgået et partnerskab med it-selskabet Intras, der har udviklet et intranet specielt til lægehuse. Et samarbejde, der skal sikre endnu bedre sammenhæng i lægehusene og varsler nyudviklinger og øget digitalisering til gavn for klinikken.

"De praktiserende læger er gode til at bruge it-systemer i konsultationen, så vi er glade for, at vi nu kan tilbyde en samlet løsning, der både favner patienthåndtering og den interne drift. Vi har med Intras fået en platform, der giver mulighed for at optimere processerne i lægehusene yderligere, fx kunne vi arbejde på at skabe en smidig proces for akkrediteringen i samspil mellem de to løsninger," siger Morten Breuning fra EG Healthcare og henviser til de lovmæssige krav om nedskrevet dokumentation af procedurer og struktur.

Du kan møde EG Healthcare på Lægedage 2017.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• it-løsninger
  • læger
  • corporate

EG er Skandinaviens ledende Microsoft Dynamics AX-partner, og understøtter hver dag mere end 12.000 kunder i hele Skandinavien med brancherettede it-løsninger.

EG's forretningsmodel bygger på nære kunderelationer og dyb brancheviden. Hver dag hjælper vi vores kunder til at opnå øget produktivitet og større konkurrencekraft. EG har 25 kontorer og over 1.800 medarbejdere i Skandinavien

Baggrundsmateriale – historien om EG, personportrætter og billedmateriale – kan hentes på www.eg.dk/presse.