Bruger du for meget vaskepulver?

Vidste du, at overforbrug af vaskepulver kan føre til mere allergi, sur lugt fra vaskemaskinen og at dit tøj slides hurtigere?

Hvor meget vaskepulver skal du bruge, når du vasker tøj? Det spørgsmål er der faktisk mange af os, der ikke kender svaret på.

- Danskerne bruger generelt for meget vaskemiddel til tøjvasken. De nye typer vaskemiddel er meget koncentrerede, mens mange af os nok stadig bruger ligeså meget, som vi altid har gjort. Mange vil nok gerne være på den sikre side, og så putter man mere i, end der er behov for, ” siger hvidevare-salgschef Morten Farvin fra Elgiganten.

Han siger at tøjet på ingen måde bliver renere ved at bruge for meget vaskepulver. Snarere tværtimod.

- Det der sker er jo, at rester fra vaskemidlet bliver siddende tilbage i tøjet. Desuden er det ikke specielt miljøvenligt at bruge mere end man skal, specielt fordi sæben skal renses ud af vandet igen bagefter, siger Morten Farvin.

Han råder folk til at følge doseringen på emballagen og bruge den som rettesnor for, hvor meget pulver man skal benytte.

Nye maskiner klarer opgaven for dig

Et andet alternativ er at lade vaskemaskinen ordne doseringen for dig.

- Mange af de nye maskiner på markedet i dag kommer med løsninger som automatisk doserer den rigtige mængde vaskepulver. Friske tal viser, at en sådan vaskemaskine faktisk kan hjælpe dig til at bruge 30 procent mindre vaskemiddel end du ellers selv ville have brugt, siger salgschef Morten Farvin.

Han fremhæver, at der er flere fordele ved at bruge den rigtige mængde vaskepulver.

- Vaskecyklussen tager jo kortere tid, noget man sparer både strøm og vand på. Desuden bliver dit tøj mere slidt af at det bliver vasket længere tid end nødvendigt. Et andet aspekt er at overflødigt sæbe bliver siddende tilbage, noget som fører til at din vaskemaskinen lugter surt over tid, siger Farvin.

Sæberester i tøjet er også noget man bør undgå. Parfumen i vaskepulveret giver nemlig ofte irritation for folk med følsom hud eller allergi, og kan også udvikle allergi hos personer som ikke var allergiske før.

• Data, Telekommunikation, IT

• allergi
  • dosering
  • vaskemaskine
  • tøjvask
  • vaskemiddel
  • vaskepulver
  • forbrugerelektronik
  • hvidevarer
  • detailhandel
  • elektronik

Elgiganten er en af Danmarks førende varehuskæder indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 2.000 medarbejdere fordelt på 29 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2014/15 for i alt 5,3 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2014/15 omsatte for i alt 29,8 milliarder norske kroner. Der er i Norden i alt 390 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone.