Denne elektronik bøvler danskerne med

Næsten 40 procent af alle danskere synes det er vanskeligt at overføre indholdet fra den gamle mobil til den nye. Det viser en undersøgelse som YouGov har lavet for Elgiganten.

– For ti år siden var telefonnumre det eneste man behøvede at overføre til en ny telefon. Det var enkelt fordi de lå på SIM-kortet, og ikke på mobilen. Nu om dage lagrer vi både dokumenter, billeder, musik og kontakter i den interne hukommelse på telefonen, og så er det pludselig lidt mere kompliceret at skifte mobil, siger Michael West, der er salgschef i Elgiganten.

Danskere køber ny mobil i gennemsnit hvert andet år. Men at få overført indholdet fra den gamle mobil til den nye er en operation som hele 44 procent af os har vanskeligt ved, viser undersøgelsen, som YouGov har foretaget for Elgiganten.

– At flytte data er vanskeligt for folk som ikke er specielt interesserede i teknik – altså temmelig mange af os. Normalkunden har brug for kyndig hjælp, siger Michael West.

Undersøgelsen kortlægger, hvad folk har svært ved inden for forbrugerelektronik. Den viser blandt andet at hver tredje dansker synes det er vanskeligt at koble TV og lydanlæg sammen, og at installere og tage en ny bærbar pc i brug.

52 procent mener at forbrugerelektronik er blevet så kompliceret, at det er vanskeligt at følge med.

Flere beder om hjælp

Elektronikkæden mærker folks frustration i form af et stigende antal henvendelser fra kunder, der ønsker hjælp med de digitale enheder.

– Stadig flere kommer til kundeservice med produkter de ikke forstår hvordan virker eller hvordan de skal installeres, siger Michael West.

Derfor hjælper Elgiganten kunderne med klargøring og installering af de produkter som de køber.

– Allerede nu vælger én af ti som køber ny telefon hos os at tegne en supportaftale. Så får de blandt andet hjælp med at flytte indholdet over, og en sikker backup af dataene. Hvis man skulle være så uheldig at miste eller ødelægge telefonen, så vil alt der var på telefonen fortsat være i cloud-tjenesten. Stadig flere ser fordelen med en sådan aftale, og i løbet af året forventer vi at der vil være dobbelt så mange der takker ja til hjælp, siger Michael West.

Sådan skifter du mobil

Teknologijournalisten Espen Swang er formentlig en af de journalister i Norden, der har testet flest mobiltelefoner. Han har opskriften på, hvordan man selv kan flytte indhold fra en mobiltelefon til en anden.

– Den enkleste løsning for at sikre og overføre indholdet er at registrere telefonen til en tjeneste som tager backup i skyen. Den mulighed findes på alle moderne telefoner, siger Espen Swang.

Bruger du en sådan tjeneste, vil en kopi af din telefon blive lagret på en cloud-tjeneste.

– Når du så tager din nye telefon i brug kan du let indlæse alle dine data igen. Så bliver indholdet fra den gamle telefon lagt ind på den nye, siger Espen Swang.

Metoden gør det ikke kun lettere at skifte mobil, men det sikrer også, at du ikke mister billeder eller vigtige informationer, hvis telefonen skulle blive væk eller blive ødelagt.

– Ikke alle er fortrolige med at bruge cloud-tjenester. Men der findes også apps som kan hjælpe dig med overførslen, siger Espen Swang.

Hvis du skal skifte til en mobiltelefon af et andet mærke kan du alligevel rende ind i lidt bøvl. Det er for eksempel meget enklere at skifte mellem to iPhones eller to Android-mobiler, end det er at skifte fra Android til iPhone eller Windows Mobile.

– Skifter du operativsystem bliver mobil-udskiftningen pludselig lidt mere kompliceret. I disse tilfælde er der større chance for at du behøver hjælp, siger Michael West fra Elgiganten.

Dette synes folk er vanskeligt:

Overføre indholdet fra den gamle mobiltelefon til den nye: 37 %

Koble TV og lydanlæg sammen: 31 %

Installere og tage ny bærbar PC i brug: 29 %

Lægge musik på mobiltelefon eller tablet: 25 %

Synkronisere indholdet på mobiltelefon og tablet: 28 %

Tag godt vare på mine data (billeder/film/andet): 35 %

Bruge smartfunktionen på mit smart-TV: 23 %

Streame musik fra mobiltelefonen/tablet til lydanlægget: 23 %

Installere og tage ny tablet i brug: 29 %

(Kilde: YouGov/Elgiganten)

• Data, Telekommunikation, IT

• undersøgelse
  • mobiltelefon
  • backup
  • yougov
  • smartphone
  • cloud
  • forbrugerelektronik
  • detailhandel
  • elektronik

Elgiganten er en af Danmarks førende varehuskæder indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 2.000 medarbejdere fordelt på 29 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2013-14 for i alt 5 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2013/14 omsatte for i alt 26,9 milliarder norske kroner. Der er i Norden i alt 390 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone.