Elgiganten på IFA: Henter fremtidens produkter til danskerne

Den årlige IFA-messe i Berlin er altid et højdepunkt i elektronikkens verden, fordi den giver mulighed for at få et glimt af, hvad fremtiden bringer af nye produkter og tendenser.

Derfor tager Elgiganten hvert år på IFA – med det formål at hente de nyeste og smarteste produkter hjem til danskerne. Og der er meget at glæde sig til, hvis man er gadget-glad forbruger.

Der er nemlig en mindre revolution på vej på flere områder, fortæller Elgigantens udsendte fra Berlin.
Salgschef for radio/tv i Elgiganten, Glenn Manson, var imponeret over hvad han så på dette års IFA-messe.

”Fremtiden for fladskærme ser helt enorm spændende ud, og vi ser meget frem til at kunne præsentere vores kunder for nyhederne. Der er rigtig meget at glæde sig til,” siger Glenn Manson.

Han fortæller, at der blandt tv-nyhederne især var fokus på design og billedkvalitet i form af 4K, samt hvordan tv´et kan bruges til mere end bare at se tv. Fx viste Philips, hvordan man nemt kobler en controller til tv´et og via nettet nu kan streame en masse populære spil - helt uden brug af en computer eller spillekonsol.

Men der var også en anden nyhed, som slog benene væk under de fleste tilskuere på messen.

”Vi så en helt ny type fladskærm, som rent faktisk kan bøje sig selv ved hjælp af en motor. På den måde kan du selv bestemme, hvornår din fladskærm skal være kurvet eller flad,” siger Glenn Manson.

Smart-ure alle vegne – avanceret gadget og design-objekt i én
Men fladskærme var ikke det eneste, der fik stor opmærksomhed på IFA. Også det relativt nye, men meget hotte fænomen wearables var populært blandt de mange besøgende. Kort sagt er wearables en betegnelse for alle de nye smarte ure, fitness-armbånd og lignende små gadgets, som man kan bære for eksempel på håndleddet.

Hvor de første smartwatches mest var for entusiaster og first-movers, så var den nye bølge af smart-ure på IFA modnet meget, fortæller Michael West, salgs- og marketingchef i Elgiganten.

”De nye smart-ure har fået et mere moderigtigt design og ligner i højere grad rigtige armbåndsure i designet. Derfor ser vi, at de henvender sig mere til det brede publikum, som gerne vil have et smart-watch, men som ikke vil gå på kompromis med designet. De nye ure kombinerer lækkert design med avancerede funktioner,” siger Michael West.

Han fortæller videre, at han regner med at Elgiganten får et af Danmarks største udvalg i netop de nye smart-ure.

”Det er et meget spændende nyt område, som vi ønsker at være førende på i Elgiganten, så jeg forventer at vi får et rigtig stort udvalg i alle de nye ure og det spændende tilbehør, der findes til dem.”

• Data, Telekommunikation, IT

Elgiganten er en af Danmarks førende varehuskæder indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 1.700 medarbejdere fordelt på 29 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2012-13 for i alt 5,1 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2012/13 omsatte for i alt 26 milliarder norske kroner. Der er i Norden i alt 289 varehuse og ca. 7000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Retail (DXNS)