Her er danskernes ferie-gadgets

Bærbare DVD-afspillere, håndholdte spillemaskiner og frem for alt tablets og rejse-opladere til bilen.

Det er opskriften på den vellykkede ferie, hvis man ser på danskernes elektronik-indkøb lige netop i disse uger.

Blandt de mest populære produkter til bagsædet er tablets, bærbare DVD-afspillere og små håndholdte spillekonsoller som fx Nintendo 3DS XL.

Tablet-salg boomer i ferien

Det helt store ferie-hit er tablets og især Apples iPad er populær, fortæller Jan Kirkedal, salgschef for data-produkter i Elgiganten. Det er især muligheden for at fylde dem med en masse forskellige apps, der tiltaler kunderne.

”Hvad end du er ung eller gammel findes der jo en app til dig, som du kan få glæde af, så derfor er det en sikker vinder til hele familien. Hvor mange måske tidligere slæbte brætspil og murstenstunge romaner med, kan du i dag få præcis det samme og mere til med en tablet, hvor du både har spil og læsestof i samme enhed,” siger Jan Kirkedal.

Selvom mange i dag har GPS indbygget i deres smartphone viser salget også, at danskerne stadig sværger til den rigtige GPS-vejviser i forruden, når de skal på ferie.

”GPS’en er stadig populær på trods af, at mange af vores smartphones i dag også har GPS indbygget. Typisk koster kort til smartphonen dog ekstra, og så vælger man i stedet at købe en rigtig GPS, så man ikke behøver at afgive sin telefon til formålet,” fortæller Jan Kirkedal.

Top 5: Danskernes ferie-gadgets

1: Tablets

2: Bærbar DVD-afspiller

3: Bil-opladere til telefoner, tablets mv.

4: Håndholdte spillekonsoller

5: GPS-enheder

• Data, Telekommunikation, IT

Elgiganten er en af Danmarks førende varehuskæder indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 1.700 medarbejdere fordelt på 29 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2012-13 for i alt 5,1 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2012/13 omsatte for i alt 26 milliarder norske kroner. Der er i Norden i alt 289 varehuse og ca. 7000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Retail (DXNS)

Ditte Opstrup Andersen

Pressekontakt Kommunikationschef PR & Kommunikation +4527614057