Nu bliver det nemmere at samle køkken (se video)

En forkert køkkenmontering kan føre til problemer senere. Nu er der kommet en helt ny metode, som reducerer risikoen for at lave fejl.

- Jeg vil anslå, at syv ud af ti danskere selv samler sit køkken, men mange opdager undervejs, at det er sværere end de troede, siger Jesper Damgaard i Epoqmontering, der monterer et par hundrede køkkener om året.

Han mener, at omkring halvdelen i større eller mindre grad mislykkes med monteringen.

- Den mest almindelige fejl er, at skabene ikke er lige, hverken vandret eller lodret. Ofte ser vi også, at folk tror, de mangler dele, fordi de har brugt dem et forkert sted. Når vi bliver tilkaldt for at hjælpe, sker det ofte, at vi er nødt til at pille hele køkkenet ned og samle det igen, siger Jesper Damgaard.

Lettere med ny metode

Nu er der kommet en ny måde til at samle køkkenmoduler, uden brug af værktøj, skruer eller lim, hvilket gør monteringen meget nemmere og hurtigere.

- Man skal helt enkelt bare klikke de forskellige dele af modulet sammen ved montering. Låsefunktionen er indbygget i delene, så man skal bare trykke dem sammen. Du hører et "klik", når delen er fastgjort, derfor kaldes dette system "Click", siger Thomas Sedlak, chef for Epoq-køkkener i Elgiganten.

Mange vil genkende denne fastgørelsesmåde fra parketgulve, der klikkes sammen. Den er udviklet af det svenske firma Välinge Innovation og anvendes i dag af 170 gulvproducenter.

Elgiganten er den første køkkenleverandør til at anvende Threespine®-teknologien.

- En af fordelene er, at installationen går meget hurtigere. Vi har lavet nogle tests, og i den tid det tager at bygge ét almindeligt køkkenmodul, kan du faktisk bygge hele ti klikmoduler, siger han.

Det bliver helt korrekt

En anden fordel er, at køkkenmodulet bliver helt vinkelret.

- For at få et vinkelret køkkenmodul, kræver det at bagstykket står i den korrekte position. Det er det, der giver modulet stabilitet og styrer vinklerne. Med denne teknologi låser vi bagstykket fast i den rigtige position og vinkel på én gang. Du ved, at det er rigtigt, når du hører et klik.

Tests viser, at Click-modulerne er mere stabile end almindelige moduler. Dette skyldes, at delene låses på hele kontaktfladen.

Når køkkenmodulerne er monteret, skrues de fast til væggen på almindelig måde.

- Mange af vores kunder foretrækker at samle deres Epoq-køkken helt på egen hånd, og med de nye skabe bliver det lidt nemmere, fordi du er sikker på, at skabene bliver vinkelrette, siger Thomas Sedlak.

Kontaktpersoner:

• Thomas Sedlak, chef for Epoq-køkkener i Elgiganten, tlf.nr. + 47 980 94 649
  • Øystein A. Schmidt, kommunikationschef i Elgiganten, tlf.nr. + 47 951 47 645

• Madlavning

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.000 medarbejdere fordelt på 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2015/16 for i alt 5,5 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2015/16 omsatte for 33,1 milliarder norske kroner.

Der er i Norden i alt 425 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone

Ditte Opstrup Andersen

Pressekontakt Kommunikationschef PR & Kommunikation +4527614057