EnergiMidt advarer: Falsk konkurrence i omløb

Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det sikkert også. EnergiMidt er blevet gjort opmærksom på, at der lige nu florerer en falsk konkurrence med EnergiMidt Fiberbredbånd A/S som afsender. Vi kommer her med en række gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du støder på sådanne tilbud.

En konkurrence med EnergiMidt Fiberbredbånd A/S som afsender lover lige nu præmier for op til 5.199 kr. fra Google og gode vinderchancer, hvis blot du svarer rigtigt på fire spørgsmål. Konkurrencen er falsk, og EnergiMidt opfordrer alle til at holde sig langt væk fra den type konkurrencer.

Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du undgår at hoppe på falske konkurrencer, når du surfer på nettet:

1. Se på adresselinjen. Hvis afsenderens firmanavn ikke indgår, er der en stor sandsynlighed for, at konkurrencen er falsk. Læg desuden mærke til om webadressen er på dansk, hvilket den som regel vil være, når der er tale om en konkurrence, der henvender sig til kunder i Bjerringbro, som det er tilfældet her.

2. Kig på om teksten bærer præg af at være oversat eller autogenereret. I dette tilfælde står der både "Hver Tirsdag" og "en gang om dagen" i samme sætning, hvilket ikke giver mening. Desuden skriver afsenderen tirsdag stort "T".

3. Giver præmien og vinderchancerne mening? Der står i beskeden, at der er en garanteret præmie, men alligevel skal man skynde sig at besvare spørgsmålene længere nede på siden, da der kun er fem præmier på højkant, men ifølge teksten ni andre, der har fået beskeden.

4. Læg mærke til tegnsætningen. I dette tilfælde er der en overordentlig stor mængde udråbstegn. Sådan vil de færreste danske virksomheder kommunikere med deres kunder.

5. Bærer konkurrencen præg af at være blevet vist for et urealistisk antal personer? I dette tilfælde har over 170 millioner personer trykket ”synes godt om”. Et voldsomt tal, når man tager i betragtning, at det udelukkende er EnergiMidts fiberkunder i Bjerringbro, der har modtaget den.

Når du får sådan en besked, der tilsyneladende ved, hvor du får din internetforbindelse fra, er det fordi siden kigger på din forbindelses digitale adresse. Dermed kan den indsætte firmanavn, dag, dato og så videre i teksten og på den måde få det til at se ud som om, den henvender sig netop til dig. Hvis du tilfældigvis fik vist denne "konkurrence", mens du befandt dig i en anden by, var det dette bynavn i stedet for Bjerringbro, der ville blive vist.

Hvis du bliver præsenteret for en konkurrence med EnergiMidt som afsender, men er i tvivl om hvorvidt det er snyd, opfordrer vi dig til at kontakte os og spørge. Tjek hellere en gang for meget end en gang for lidt.

• Kriminalitet

• konkurrence