Nordsøen er blevet arbejdsplads for Eniig

De er udannede forsyningsoperatører. Så tog de på offshore-kursus. Nu har de tre offshore-opgaver bag sig og flere venter. Nordsøen er blevet en del af deres arbejdsplads.

Det var lidt af en succes, da Eniig Energiteknik efter et par års ihærdig indsats fik sin første offshore-opgave i hus og dermed kunne sende to mand af sted på en 14-dages offshore-opgave på en substation ud fra den tyske og hollandske nordvestkyst. Johnny Frank Poulsen og Nicolai Naundrup Støvring meldte sig til opgaven. Nu er Nordsøen ikke længere uvant som arbejdsplads for de to forsyningsoperatører.

Livet offshore
Johnny og Nicolai sidder flere hundrede kilometer væk på en vindmøllepark i Nordsøen ud for den tyske nordvestkyst, da de en aften fortæller om livet offshore.

- At arbejde offshore er mere end et job. Det er jo en særlig livsstil, og man skal være parat til en anderledes arbejdsdag i et internationalt miljø. Man skal være indstillet på skæve arbejdstider, og man skal kunne affinde sig med, at der kan være dage i træk, hvor man ikke kan arbejde pga. vind og vejr. Blæser det mere end 11 meter i sekundet, kan vi ikke komme ud til vindmøllerne. Sådan er sikkerhedsprocedurerne.

- Det er langt fra noget 8-16 job at arbejde offshore, men det er jo en af de ting, der faktisk også gør det hele udfordrende og anderledes. Og så skal man selvfølgelig have opbakningen fra familien derhjemme, fortæller Johnny og Nicolai, der arbejder sammen med folk fra både England og Tyskland på vindmøllerne.

Vindmølleparken, som Johnny og Nicolai befinder sig på, er en offshore-havvindmøllepark under opførelse, som forventes at være klar til drift i 2017. Fra substationen, hvor alle højspændingstransformerne og alt kommunikationsudstyr til vindmøllen befinder sig, lægges der søkabler ud til møllerne, der så føres ind til land i et andet søkabel, og det er Johnny og Nicolais opgave at montere og tilslutte array-kabler fra havvindmølle til havvindmølle.

Eniig Energiteknik går efter offshore-opgaverne
Få brancher ser ud til at vokse lige så meget som offshore-branchen i de næste mange år. Flere og flere nationer begynder nemlig at få øjnene op for det enorme potentiale, der findes i vind på havet – særligt lande som Tyskland, Storbritannien og Norge har store vindmølleprojekter i støbeskeen. Og når det skønnes, at der frem mod 2020 skal opstilles i nærheden af 40.000 MW-vindenergi i EU, så er der ikke noget at sige til, at danske virksomheder i stigende omfang eksporterer deres ekspertise inden for offshore-vind. Det gælder også Eniig Energiteknik.

- Med det globale behov for vindenergi, så vil offshore-branchen få brug for flere tusinde nye ansatte, og vi ser et stort potentiale i at få et godt fodfæste på offshore-markedet. Og med folk af sted på offshore-opgaver er vi allerede godt i gang. De sidste par år har vi arbejdet hårdt på at kunne løse højspændingsopgaver offshore, og vi har allerede uddannet de første folk og flere har meldt sig på banen. Vi ser med stor optimisme på de mange muligheder, der er ved at åbne sig for os på dette marked, og derfor er vi selvfølgelig super glade for, at flere af vores folk gerne vil af sted på opgaverne. Efterspørgslen efter vores ekspertise på terminering af både array- og exportkabler er stigende, hvorfor vi også er i gang med at ansætte flere forsyningsoperatører til at arbejde på havvindmølleparkerne, siger Jan Hjermitslev, Projektleder hos Eniig Energiteknik.

Sikkerhed frem for alt
Sikkerhed er vigtigere end alt andet, når man arbejder offshore. Inden Nicolai og Johnny drog af sted på deres første officielle opgave på havet, måtte de igennem et intensivt kursus for at blive klædt på til livet offshore. Makkerparret tog derfor af sted på et basis sikkerhedskursus, som GWO – Global Wind Organisation – pålægger alle, der arbejder offshore at gennemføre.

Offshore mænd med den rette indstilling
Spørger man Johnny og Nicolai om, hvorfor de har sagt ja til offshore-opgaver, lyder svaret:

- Jamen det er jo en spændende opgave, og man siger da sjældent nej til en udfordring og til personlig og faglig udvikling, men det er selvfølgelig hårdt at være væk fra familien.

Den del af svaret er måske ikke så overraskende. Men så bliver svaret suppleret med:

- Og så sagde vi da ja til opgaven for at få sparket døren ind til et marked, som Eniig rigtigt gerne vil ind på.

• Virksomhed, generelt

• offshore