​Eniig sænker nettariffen

Da EnergiMidt og Himmerlands Elforsyning (HEF) i sommeren 2016 fusionerede og blev til Eniig var én af aftalerne i fusionsgrundlaget, at stordriftsfordele og en styrket markedsposition skulle komme kunderne til gode. Nu har Eniig sat handling bag ordene.

Eniig har pr. 1. januar 2017 reduceret sine abonnementer og nettariffer med et samlet beløb på 60 mio. kr. Det betyder, at den samlede elregning for Eniigs andelshavere falder, og dermed kommer nogle af fusionens økonomiske gevinster i form af effektiviseringer og stordriftsfordele nu andelshaverne til gode.

- Da vi fusionerede var det blandt andet med en klar målsætning om fortsat at kunne sikre vores andelshavere en solid og effektiv energiforsyning. Derfor glæder det mig, at vi allerede nu kan fremvise tydelige, mærkbare resultater for vores kunder. I dette tilfælde som en besparelse på nettarifferne, udtaler Martin Romvig, som er administrerende direktør i Eniig.

For nylig fremlagde brancheorganisationen Dansk Energi en analyse af kvaliteten af de europæiske elforsyningsnet. Her ligger Danmark på en klar førsteplads, når det gælder den såkaldte oppetid. De danske forbrugere har således strøm i kontakten 99,99 % af tiden. Resultater, som Martin Romvig nikker genkendende til.

- I vores forsyningsdivision har vi altid haft fokus på en høj leveringssikkerhed og en effektiv drift. Det lykkes vi rigtig godt med, og vi er traditionelt højt placeret på listen over Danmarks mest effektive elselskaber i Energitilsynets benchmarking. At vi allerede nu er i stand til at høste økonomiske fusionssynergier til gavn for andelshaverne uden at gå på kompromis med den høje net-kvalitet er meget tilfredsstillende, slutter direktøren.

Eniig er et andelsselskab og er dermed ejet af sine 383.000 midt- og nordjyske elforsyningskunder. Kerneydelsen består af etablering, drift og vedligeholdelse af forsyningsområdets elforsyning, men Eniig opererer blandt andet også indenfor kommercielle forretningsområder som fiberbredbånd og elhandel som supplement til elforsyning.

For yderligere information, kontakt venligst:
Adm. dir. Martin Romvig på 21 21 97 75 eller mro@eniig.dk

• Energispørgsmål

• bæredygtighed
  • koncern

Eniig! Fælles om fremtiden

Før var vi EnergiMidt, HEF og Energinord. Nu er vi Eniig.

Eniig er Danmarks nye energikoncern og er med 383.000 andelshavere landets tredjestørste.

Eniig koncernen har 950 ansatte, og forretningsområderne dækker el- og varmeforsyning, fiberbredbånd, el- og gassalg, gadelys, energibesparelser samt vedvarende energi.