GHH1200L

Pressemeddelelse -

Engcon lancerer lettere gaffelrammer – giver bedre udsyn og øger gravemaskinernes lastvægt

Engcon lancerer nu en lettere version af deres hydrauliske gaffelrammer. Det betyder forbedret tippelast og øget lastvægt for gravemaskiner i mellemklassen 6-12 tons.

Gaffelrammer til gravemaskiner er et stadig mere populært værktøj, og i kombination med en tiltrotator øges fordelene markant. I mange tilfælde erstatter gravemaskinen en hjullæsser eller truck, da den kan losse og laste gods fra lastbiler, løfte paller med gods på byggearbejdspladser m.m. Takket være tiltrotatoren behøver gravemaskinen ikke at være i samme niveau som pallen, der skal løftes, da gaflerne kan tiltes og roteres til den rette position. Det kræver heller ikke samme plads, som når en hjullæsser eller truck skal losse eller laste, da gravemaskinen kan stå på samme sted og losse og laste.

– I forhold til den øgede brug af gaffelrammer til gravemaskiner har vi også set et øget behov for at tilpasse dem til mindre gravemaskiner. Derfor har vi udviklet GHH1200L (Light), siger Johan Johansson, konstruktør hos Engcon.

Johan Johansson forklarer, at fokus på øget lastvægt handler om både kapacitet og sikkerhed:

– Vores nye gaffelrammer er mere end 100 kg lettere end deres forgænger, og det er en betydelig forskel for en gravemaskine, der vejer 6 tons, og som udnytter hele gravemaskinens rækkevidde. Udover at de nye gaffelrammer er lettere, er udsynet også blevet bedre, idet rammen er lavere end forgængeren.

Engcons nye og lettere gaffelrammer GHH1200L vil blive bygget i to versioner. En med 2.900 kg maksimal last og en version med 4.700 kg lastvægt. Begge er beregnet til TP500 (maksimal last 500 mm ud på gaflen) og standardbeslag QS45, men kan også bestilles med andre beslag. GHH1200L har hydraulikstyring af gaflerne og er som standard forberedt til den automatiske oliekobling EC-Oil.

Lanceringen sker i forbindelse med messen Bauma 2019 i München den 8.-14. april, og derefter vil enheden være tilgængelig for omgående bestilling.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med sæde i Strömsund i Sverige, og derudover 9 salgsselskaber på de respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrig, Holland og Nordamerika (USA og Canada). Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2017 for ca. 1000 mio. SEK med ca. 250 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.