Krister Blomgren, administrerende direktør i Engcon Group

Pressemeddelelse -

Engcon størst igen – omsatte for næsten dobbelt så meget som nærmeste konkurrent

Engcon fortsætter med at konsolidere sin position som verdens største producent af tiltrotatorer. I 2016 omsatte virksomheden for godt 780 mio. SEK, hvilket er en stigning fra 2015 på næsten 200 mio. SEK. Det betyder, at Engcon er næsten dobbelt så store som den nærmeste konkurrent. Medvirkende faktorer til den øgede omsætning er stigende markedsandele, god vækst på både de nordiske og ikke-nordiske markeder samt et højt niveau af nye produktlanceringer.

Når regnskabsåret 2016 gøres op, kan Engcon konstatere en omsætningsstigning på over 32 procent sammenlignet med 2015. Engcon havde en årlig omsætning på ca. 580 mio. SEK, efterfulgt i 2016 med næsten 780 mio. SEK.

– Det er helt klart stærke tal. Da vi passerede en halv milliard i omsætning, var vi meget tilfredse. Nu kan vi sige, at vi slog det så rigeligt. Tallene taler for sig selv: vi er de største, konstaterer Krister Blomgren, administrerende direktør i Engcon Group, og fortsætter:

– Vi har ekspanderet kraftigt i 2016 med kontorer i Holland og Frankrig, og derudover præsenterede vi endnu en gang flere interessante produkter, som giver os yderligere fordele i forhold til vores konkurrenter.

Krister Blomgren kan også se, at EC-Oil – Engcons løsning til at tilkoble hydrauliske redskaber automatisk uden at skulle forlade kabinen – har taget fart, og han vurderer, at den er en af nøglerne til den fremtidige vækst i virksomheden.

– Det sikre og smarte redskab Q-Safe-D, som er tilpasset til EC-Oil, og vores nye aftagelige gribeklo GRD og SWD til fejning af kabler. Et standardiseret låsesystem. Det proportionale styresystem DC2 med fjernsupport via mobilnettet og mange andre smarte funktioner, som vi har udviklet, giver os en stor teknisk fordel, siger Krister Blomgren

2017 peger fremad
Engcon ser lyst på regnskabsåret 2017. Målet er yderligere at øge omsætningen og stadig bære førertrøjen som den ledende på verdensplan. Krister Blomgren peger på en række begivenheder, der tyder på, at 2017 kan blive et lige så stærkt år.

– I løbet af året åbnede vi kontor i Nordamerika, vi lancerede EC233 – vores hidtil kraftigste tiltrotator til gravemaskiner på op til 33 tons – og vi har foretaget millioninvesteringer i vores fabrik i Strömsund. Et offensivt år, for at sige det mildt, siger Krister Blomgren, som forudser, at Engcon sandsynligvis vil være et selskab med milliardomsætning i næste regnskab.

Som et bevis på den stærke økonomiske udvikling blev Engcons grundlægger Stig Engström tildelt prisen som Årets grundlægger 2017.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med sæde i Strömsund i Sverige, og derudover 8 salgsselskaber på de respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrig og Holland. Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2016 for ca. 780 mio. SEK med ca. 200 medarbejdere. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.