Analyse: Indtjeningen dykker i detailsektoren

Efter to års markant fremgang har det seneste regnskabsår barberet næsten 55 procent af indtjeningen i de danske detailvirksomheder. Det viser en aktuel analyse af flere end 6.000 regnskaber fra sektoren. 2013 tegner langt bedre.

Indtjeningen i de danske detailvirksomheder dykkede samlet set med næsten fem milliarder kroner eller næsten 55 procent fra forrige til seneste regnskabsår. En stor del af faldet kan imidlertid alene tilskrives resultattilbagegang i Dansk Supermarked A/S, der i forrige regnskabsår opnåede et ekstraordinært resultat som følge af frasalget af Netto i England. Men også uden Dansk Supermarked-effekten er det seneste regnskabsår markant dårligere end året før for landets detailvirksomheder.

Detailsektoren har ellers genvundet en del af den tabte indtjening i perioden fra 2009 til 2011, men i dag ligger indtjeningen knap 8 procent under 2008-niveauet. Det viser en ny analyse af i alt 6.005 aktuelle regnskaber, som landets detailvirksomheder har afleveret til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Spar Nord har efterfølgende analyseret alle regnskaber med minimum fem års historik på baggrund af data fra Krak Markedsdata og Proff.dk.

Forbrugere tog indtjening med i faldet
I Spar Nord peger cheføkonom Jens Nyholm på, at forbrugertilliden faldt markant i slutningen af 2011 og stort set forblev i negativt terræn i hele 2012. Og forbrugertilliden har tilsyneladende taget virksomhedernes indtjening med i faldet.

- Forbrugertilliden ramte et lavpunkt i slutningen af 2011, og når forbrugerne mister modet, så rammer det traditionelt detailvirksomhederne hårdt, siger Jens Nyholm og tilføjer:

- Nu ser vi imidlertid forbrugertilliden accelerere til det højeste niveau i seks år, så meget tyder på, at særligt andet halvår af 2013 kan blive en effektiv bremse for det indtjeningsfald, vi ser i sektoren lige nu.

Små detailhandlende i fremgang
Selvom sektorens samlede indtjening faldt med mere end fem milliarder kroner i 2012, var der også virksomheder, der oplevede vækst.

- Vores data viser, at der er stor forskel på udviklingen i indtjening afhængig af virksomhedens størrelse. De mindste detailvirksomheder har faktisk haft markant fremgang det seneste regnskabsår, mens de mellemstore og største virksomheder trækker det samlede resultat ned, fortæller Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark, der står bag Krak Markedsdata og Proff.dk. Han uddyber:

- Dansk Supermarked A/S tegner sig således for sektorens største indtjeningsfald på godt fire milliarder kroner, mens kioskkæden Kort & Godt, København samt Dressman har bidraget mest positivt til sektorens udvikling i perioden.

Værner om soliditeten
Fra 2008 til 2012 har handels- og detailvirksomhederne uafbrudt øget egenkapitalen, og for hele perioden er egenkapitalen vokset med godt 27 procent.

Ifølge analytiker i Spar Nord Mikkel Duus-Hansen er det et udtryk for en forsigtig vækststrategi fra virksomhedernes side:

- Virksomhederne bruger tydeligvis overskuddet til at øge egenkapitalen, som er vokset igennem hele perioden. Og eftersom egenkapitalen vokser hurtigere end forretningsomfanget, er der tale om en forsigtig vækststrategi, hvor virksomhederne er meget påpasselige med at gå på kompromis med soliditeten, uddyber Mikkel Duus-Hansen.

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt venligst:

Cheføkonom Jens Nyholm, Spar Nord. Tlf. 9634 4057 eller jny@sparnord.dk

Pressechef Leif Lind Simonsen, Spar Nord. Tlf. 2527 0330 eller lsi@sparnord.dk

Kommunikationschef Kristoffer Apollo, Eniro Danmark (herunder Krak Markedsdata og Proff.dk). Tlf. 2790 3102 eller kristoffer.apollo@eniro.com

Om Regnskabsanalysen 2013
På baggrund af data fra Krak Markedsdata og Proff.dk analyserer Spar Nord årligt de regnskaber, som danske virksomheder indrapporterer til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Analysen fokuserer på virksomhedernes udvikling i resultat før skat, egenkapital og balance sådan, som virksomhederne selv rapporterer tallene i regnskaberne.

Analysen dækker samtlige hovedselskaber med rapporteringspligt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som har rapporteret i perioden januar 2013 til august 2013. Herfra fratrækkes virksomheder med færre end fem års regnskabshistorik samt virksomheder, der er under konkursbegæring.

Datagrundlaget for regnskabsanalysen omfatter samtlige sektorer i dansk erhvervsliv, men analysen har alene fokus på at beskrive og forklare udviklingen i et udvalgt antal sektorer som eksempelvis byggeri, industri og handel/detail.

Om Spar Nord
Med 335.000 kunder, cirka 1.500 medarbejdere og 78 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. Banken har gennem finanskrisen hvert år leveret trecifrede millionoverskud og landede i 2012 et overskud før skat på 290 millioner kroner. Spar Nord ejes af flere end 125.000 aktionærer.

For yderligere information se www.sparnord.dk

Om Proff.dk og Krak Markedsdata
Proff er Danmarks markedsplads for business-to-business-samhandel. Proff er stedet, hvor du frit tilgængeligt finder flest samlede informationer om dansk erhvervsliv med mange nyttige data omkring virksomheder og ledere – alt sammen gratis.

Krak Markedsdata er en førende online-erhvervsdatabase med informationer om flere end 700.000 danske virksomheder. Et effektivt værktøj til segmentering, analyse, dataovervågning og emnegenerering.

Proff og Krak Markedsdata udgives af Eniro Danmark A/S.

For yderligere information se www.proff.dk og www.krakmarkedsdata.dk

• Kunst, kultur, underholdning

• proff.dk
  • erhvervsindeks
  • spar nord
  • detailhandel
  • regnskabsanalyse
  • jens nyholm
  • krak markedsdata
  • stefan kercza

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 3.000 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 430 ansatte.