C20-virksomheder, kendisser og skandaler topper søgestatistik

Både Legos flotte årsregnskab og den danske it-iværksættersucces Area9, der blev solgt til den amerikanske forlagsgigant McGraw-Hill for et kæmpebeløb, er blandt de solskinshistorier, der har vakt danskernes interesse og domineret søgningerne på B2B-søgetjenesten Proff, der samler information om alle registrerede virksomheder og deres ledere herhjemme.

Også andre danske virksomheder med flotte tal på bundlinjen er at finde på listen over de mest søgte virksomheder i februar. Det populære danske design- og møbelfirma Hay kom med et flot regnskab i januar, hvilket har givet dem en plads i top 3.

”Succeshistorier fra iværksættere og de store C20-virksomheder er blandt de ting, som får danskerne til at tjekke virksomheders finansielle nøgletal på Proff. Men også skandalehistorier og konkurser giver danskerne lyst til at kigge virksomhederne i kortene,” siger Brian Giovanni Pedersen, der er produktchef for Proff hos Eniro Danmark.

Millionsvindel booster søgninger
Det er nemlig ikke kun de positive tal, der kan skabe opmærksomhed om danske virksomheder. Anklager om bedrageri i millionklassen skaber også nysgerrighed. Champagnedrengen Mads Dinesen blev via sin virksomhed Dikoin i februar sigtet for omfattende dokumentfalsk, og det har sandsynligvis haft indflydelse på, at Dikoin blev den mest trendende virksomhed på Proff i februar. Søgningerne på virksomheden blev mere end femdoblet i sidste måned.

Populære personligheder
Mens listen over de mest søgte virksomheder primært domineres af danske virksomheder med gang i butikken, er billedet lidt anderledes, når det handler om enkeltpersoner.

Her afslører søgestatistikken, at tv-eksponering giver danskerne lyst til at undersøge erhvervsledernes netværk. Den 5. februar indledte TV 2 en ny sæson af ”Liebhaverne”, og det sendte programmets to kendte liebhavermæglere, Jan Fog og Pernille Sams, op som de to mest søgte erhvervsledere på Proff i februar. Den tidligere it-milliardær Erik Damgaard og reality-stjernen Linse Kessler er også i top 5, og det skyldes muligvis, at Erik Damgaard blev brasiliansk gift i februar, mens Linse Kessler måtte begære sin tatovørforretning på Islands Brygge konkurs.

”Vi ser tydeligt, at danskerne er nysgerrige efter professionelle informationer om de kendte erhvervsledere og personligheder, som fylder meget i medierne. Det er specielt den brede eksponering i de store kulørte medier, der giver søgninger i Proffs database,” siger Brian Giovanni Pedersen.

Med søgefunktionen ”Roller” giver Proff adgang til et komplet overblik over virksomhedernes topledere og bestyrelsesmedlemmer og ikke mindst deres relationer og netværk. Roller-søgefunktionen er et redskab målrettet B2B-segmentet, men kan også bruges af andre nysgerrige sjæle.

”Ud over de professionelle informationer kan Roller naturligvis også være interessant i et rent underholdningsøjemed. Proff Roller giver f.eks. et hemmeligt smugkig i Erik Damgaards og Magnus Kjøllers professionelle relationer og bestyrelsesposter,” forklarer Brian Giovanni Pedersen.

Top 10 over de mest søgte virksomheder på Proff.dk i februar 2014

• brian giovanni pedersen
  • lego
  • area9

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 3.000 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 430 ansatte.