Danskerne foretrækker stadig at handle i butikker

Ifølge FDIH øger danskerne fortsat deres forbrug på nettet, som i 2014 rundede 73,5 mia. kr. Og før beslutningen af købet træffes, konsulterer vi internettet flittigt. Det viser en omfattende kortlægning af danskernes søge- og købsadfærd på nettet, som Eniro Danmark har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Ni ud af ti svarer, at de søger informationer om produkter, de overvejer at købe, inden de beslutter sig for et eventuelt køb.

Vi er ikke klar til digitale dagligvarer endnu
Men når det kommer til et egentligt køb, foretrækker størstedelen af danskerne endnu butikken på det lokale handelsstrøg. Særligt når der er tale om produkter inden for pleje og sundhed eller dagligvarer, hvor henholdsvis 80 og 90 procent af danskerne smutter en tur ned i butikken frem for at logge på internettet og fylde den digitale indkøbskurv.

”Danskerne er blandt de europæere, der handler mest på nettet, men på nogle områder har digitaliseringen stadig ikke fået fat i indkøbsvanerne. Når det kommer til produkter inden for sundhed og pleje, handler det nok om, at det kan føles mere trygt, at man fx kan tale med en medarbejder på apoteket, og når det kommer til dagligvarer, vil vi gerne kunne mærke varerne og sammenligne dem,” lyder det fra Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark.

”Selvom størstedelen af danskere søger informationer om produkter på nettet, er der altså en stor præference for at købe dem i lokale butikker, og derfor er det fortsat vigtigt for mindre virksomheder og butikker, at de er søgbare på nettet, så forbrugerne kan finde frem til dem.”

Underholdning og rejser skal købes på nettet
Også når det kommer til produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer, foretrækker seks ud af ti danskere at købe i en butik. Det samme gælder for 69 procent, når det drejer sig om produkter i kategorien sport og fritid, 77 procent, når det gælder bolig og livsstil og 71 procent, når der skal købes tøj og mode. Eneste produktkategorier, hvor et flertal foretrækker at handle på danske eller udenlandske hjemmesider, er, når det kommer til medier og underholdning samt rejser og oplevelser.

Fakta: Danskernes produktsøg og handel på internettet

• 90 procent foretrækker at købe produkter inden for dagligvarer i en fysisk butik.
  • 80 procent foretrækker at købe produkter inden for pleje og sundhed i en fysisk butik.
  • 59 procent foretrækker at købe produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer i en fysisk butik.
  • 69 procent foretrækker at købe produkter inden for sport og fritid i en fysisk butik.
  • 77 procent foretrækker at købe produkter inden for bolig og livsstil i en fysisk butik.
  • 71 procent foretrækker at købe produkter inden for tøj og mode i en fysisk butik.
  • 33 procent foretrækker at købe produkter inden for medier og underholdning i en fysisk butik.
  • 7 procent foretrækker at købe produkter inden for rejser og oplevelser i en fysisk butik.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen om produktsøgning og produktkøb er gennemført af Radius Kommunikation på vegne af Eniro Danmark i perioden fra den 26. september til 8. oktober 2014. Data er indsamlet gennem Epinions befolk­nings­panel, hvor i alt 2.009 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.

• Detailhandel

• produktsøgning
  • dagligvarer
  • butikker
  • allan jakobsen

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.300 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Ca. 88 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 280 ansatte.