De små og mellemstore virksomheder er optimistiske og opruster markedsføringen

Tre ud af ti danske små og mellemstore virksomheder har øget forbruget af annoncering og markedsføring inden for de seneste 12 måneder, og hver tredje forventer at bruge flere ressourcer til området i løbet af det kommende år, hvor næsten syv ud af ti også forventer, at deres omsætning vil stige. Det viser Eniros årlige lederundersøgelse blandt små og mellemstore virksomheder, som for tredje år i træk viser spirende optimisme og stigende fokus på markedsføring.

Optimismen blomstrer i dansk økonomi, og flere prognoser har efterhånden peget på, at den økonomiske udvikling har skiftet gear og er rykket fra slæbesporet til vækstsporet. En ny undersøgelse fra Eniro Danmark foretaget blandt mere end 600 ledere viser, at også de små og mellemstore virksomheder i Danmark ser lyst på fremtiden og regner med at opruste på både markedsføring og antal medarbejdere. Knap syv ud af ti SMV’er forventer en omsætningsstigning i løbet af det kommende år, hvilket er en stigning på 12 procentpoint sammenlignet med 2013.

Og den stigende optimisme har også en indvirkning på virksomhedernes brug af markedsføring. Mens 29 procent over de seneste 12 måneder har oplevet en stigning i forbruget til markedsføring, forventer hver tredje SMV at opruste på området i det kommende år. Og så forventer 44 procent af virksomheder, at antallet af medarbejdere i virksomheden vil stige over de kommende 12 måneder. Tallene viser både større optimisme og større vilje til at investere i markedsføring, end Eniros undersøgelser dokumenterede i 2013 og 2014.

Virksomhederne mangler en markedsføringsstrategi

I undersøgelsen blev virksomhederne også spurgt ind til, om de har en strategi for markedsføringen. Det har knap seks ud af ti. Ifølge Eniro, der bl.a. står bag Krak og De Gule Sider, er det ærgerligt, at tallet ikke er højere, da virksomheder uden en strategi risikerer at få mindre ud af deres markedsføringstiltag, end den økonomiske situation gør muligt. Det siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark:

”Med en målrettet digital og lokal markedsføringsindsats kan man nå langt selv for et lille budget. Det handler bare om at sætte sig nogle klare mål, kende sin målgruppe, kortlægge de mulige midler og så sætte ind med en effektiv indsats. Og så selvfølgelig at evaluere på indsatsen løbende, så man sørger for, at markedsføringskronerne faktisk giver størst muligt effekt.”

Fakta: Optimistiske SMV’er

• 29 procent af de danske SMV’er har over de seneste 12 måneder haft et stigende forbrug til annoncering og markedsføring. I 2014 havde 26 procent oplevet en stigning, mens det i 2013 var 24 procent.
  • 67 procent forventer, at deres omsætning vil stige i de kommende 12 måneder. I 2014 delte 61 procent af de danske SMV’er samme optimistisme, mens det i 2013 var 55 procent, der forventede en omsætningsfremgang.
  • 44 procent forventer, at antallet af medarbejdere vil stige i de kommende 12 måneder. I 2014 forventede 41 procent en stigning i medarbejderantallet, mens det i 2013 var 37 procent.
  • 33 procent af de danske SMV’er forventer at bruge flere ressourcer på at arbejde med markedsføring og annoncering i det kommende år. I 2014 havde 27 procent samme forventning.

• Virksomhed, generelt

• markedsføring
  • optimisme
  • smv'er
  • allan jakobsen
  • vækst

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.100 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Over 90 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 260 ansatte.