Fynsk erhvervsliv rider forrest på den digitale bølge

Små og mellemstore virksomheder på Fyn har kapret den digitale førertrøje. SMVerne er langt fremme i forhold til både Jylland og Sjælland, når det kommer til digitale aktiviteter som annoncering på sociale medier, reklamebannere og mobil markedsføring. De fynske webshops klarer sig også markant bedre, viser en ny analyse fra Eniro Danmark.

Fyn ligger i fronten af feltet, når små og mellemstore virksomheder dyster om at være mest digitale. De fynske SMV’er har nemlig det største ønske om at bruge annoncer på sociale medier, reklamebannere, e-mail-markedsføring, mobil markedsføring og andre former for digital markedsføring. Det viser en stor analyse, som Eniro Danmark har foretaget via Userneeds’ lederpanel. Her svarer ledere i over 600 små og mellemstore virksomheder i hele landet på spørgsmål om det forgangne år og forventningerne til det næste.

De fynske webshops kan også prale med, at deres webshops giver jyske og sjællandske konkurrenter baghjul. Selvom der er flere webshops i Jylland end på Fyn og Sjælland, er det de fynske webshops, der klarer sig bedst. Hele 69 procent af de fynske SMV’er har oplevet, at salget i webshoppen er vokset i det seneste år, mens det samme kun gælder for 58 procent af jyderne og 43 procent af sjællænderne.

Det er ikke overraskende, at der er et sammenfald mellem, hvem der satser mest på digital markedsføring, og hvem der oplever det bedste salg i webshoppen, siger Stefan Kercza, koncernchef hos Eniro, der blandt andet står bag Krak, som er landets største lokale søgetjeneste:

”Med en målrettet lokal og digital markedsføringsindsats kan mindre virksomheder nå langt for selv små budgetter. Omvendt risikerer man at tabe kampen om kunderne, hvis man ikke er til stede online. Det gælder om både at være søgbar, så potentielle kunder kan finde de informationer, de har brug for, og at kende målgruppen og så sætte ind med markedsføring over for dem.”

Forskellige måder at bruge Facebook

Der er også forskel på, hvordan de små og mellemstore virksomheder udnytter deres Facebook-side. I Jylland er siden primært et udstillingsvindue for nye produkter, på Sjælland bliver den mest brugt til kundeservice – mens den på Fyn først og fremmest er et salgsværktøj. For 68 procent af de fynske SMV’er er Facebook et middel til at øge kendskabet til virksomheden, og over halvdelen bruger deres Facebook-side til at skaffe nye kunder.

”Facebook er et godt eksempel på, at mindre virksomheder har fået nye muligheder for markedsføring i den digitale verden. Men det betyder ikke, at det hele bare kommer af sig selv, så snart man har fået oprettet en Facebook-side. Det er vigtigt at være til stede, men det er mindst lige så vigtigt at bruge sin tilstedeværelse aktivt til at kapre nye kunder og øge salget,” siger Stefan Kercza.

Fakta: Fynske virksomheder i den digitale førertrøje

• På Fyn bruger SMV’erne i højere grad end i de andre landsdele digitale kanaler. De digitale aktiviteter tæller bl.a. annoncering på sociale medier, reklamebannere og mobil markedsføring. 50 procent af de fynske SMV’er forventer desuden at bruge ekstra ressourcer på tilstedeværelse på sociale medier. På Sjælland er tallet 43 procent, og i Jylland er det kun 29 procent.
  • På Fyn svarer 39 procent af SMV’erne, at virksomhedens forbrug af markedsføring og annoncering har været stigende de seneste 12 måneder. I Jylland er tallet 26 procent, mens det på Sjælland kun er 23 procent.
  • På Fyn oplever 69 procent af SMV’erne, at salget i deres webshop er steget i det seneste år. I Jylland er tallet 58 procent, og på Sjælland er det kun 45 procent, der har haft stigende onlinesalg.
  • På Fyn bruger SMV’erne i højere grad end i de andre landsdele Facebook-siden som et salgsværktøj: 68 procent brugen siden til at øge opmærksomheden på virksomheden, og 55 procent bruger den til at skaffe kunder.

Om analysen
Analysen er baseret på 613 webinterview med danske ledere og topledere i små og mellemstore private virksomhed­er. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 30. juni til den 9. juli 2014. De er gennemført med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche.

• stefan kercza
  • fyn
  • smv
  • produktsøgning

• Syddanmark

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.500 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 340 ansatte.