Handels- og detailvirksomhederne stærkest på Facebook

Facebook er stadig danskernes foretrukne sociale medie, selv om der løbende kommer nye til. Det har virksomhederne opdaget for længst, særligt inden for handel og detail. En ny undersøgelse fra Eniro Danmark foretaget blandt mere end 800 mikro-, små- og mellemstore virksomheder, viser nemlig, at knap halvdelen af handels- og detailvirksomhederne i dag har en Facebookside mod lidt over hver tredje virksomhed på tværs af brancher. Flest Facebooksider findes dog ifølge undersøgelsen blandt små og mellemstore virksomheder inden for henholdsvis kultur og forlystelser samt restauration og turisme.

Svært at måle værdien på de sociale medier
Undersøgelsen viser dog også, at virksomhederne ser flere barrierer for tilstedeværelsen på de sociale medier. Blandt virksomhederne inden for handel og detail nævnes særligt mangel på tid (29 procent) og kompetencer inden for sociale medier (19 procent), samt at det er svært at måle værdien af tilstedeværelsen. Den barriere fremhæver en fjerdedel af virksomhederne. Lidt færre end hver sjette nævner desuden risikoen for shitstorms og negativ brugerfeedback.

”For særligt de mindre virksomheder er de sociale medier et sted, hvor de kan komme i gang med markedsføring for ganske få ressourcer. Omvendt viser vores undersøgelse også, at en af de største barrierer, som de små og mellemstore virksomheder ser for at bruge sociale medier, er, at det er svært at måle effekten. Ganske vist får man ved annoncering tal på, hvor mange annoncerne når ud til, men effekten derudover er svær at måle, og en af grundene til tilbagegangen kan være, at virksomhederne ikke oplever den forventede effekt.”

Facebook som visitkort
Derudover viser undersøgelsen, at mere end hver tredje af de adspurgte virksomheder inden for handel og detail slet ikke er til stede på sociale medier. Og blandt disse svarer halvdelen, at de ikke mener, at deres virksomhed vil få værdi ud af at være til stede på sociale medier.

”Det er selvfølgelig vigtigt for virksomhederne, at de ikke bare springer hovedkulds ud i de sociale medier uden en strategi, der indeholder overvejelser om, hvem de overhovedet vil nå, og hvordan de kan måle effekten af indsatsen. Særligt de mindre virksomheder bør tænke sig godt om og have styr på deres grundlæggende søgbarhed, før de afsætter ressourcer til en indsats på de sociale medier, hvis de ikke er der i dag. For nogle virksomheder er en profil på de sociale medier måske også bare mest relevant som et slags visitkort,” siger Allan Jakobsen.

Mens virksomhederne inden for handel og detail er førende, når det kommer til Facebook, sakker de bagud på LinkedIn. Kun 12 procent af handels- og detailvirksomhederne i undersøgelsen har en profil på LinkedIn mod 27 procent på tværs af brancher.

Fakta: Handels- og detailvirksomhederne på sociale medier

• 46 procent af de danske mikro-, små- og mellemstore virksomheder inden for handel og detail har i dag en Facebookside mod 37 procent på tværs af brancher.
  • 12 procent af virksomhederne inden for handel og detail har en LinkedIn-profil mod 27 procent på tværs af brancher.
  • 6 procent af virksomhederne inden for handel og detail har en Twitter-profil, 7 procent har en YouTube-profil, og 9 procent er til stede på Instagram. Blot én procent har en profil på Snapchat.
  • De primære formål med handels- og detailvirksomhedernes Facebook-profiler er at øge kendskabet til virksomheden (63 procent), præsentation af nye produkter (53 procent), direkte kundedialog (42 procent) samt at sælge produkter (32 procent).
  • De primære barrierer for tilstedeværelse på de sociale medier for handels- og detailvirksomhederne er mangel på tid (29 procent), at det er svært at vurdere værdien af tilstedeværelse på de sociale medier (25 procent), mangel på kompetencer og viden om sociale medier (19 procent), samt at virksomhedens målgrupper er svære at ramme (19 procent). Blot 7 procent ser ingen barrierer for tilstedeværelse på sociale medier mod 13 procent for virksomhederne på tværs af brancher.
  • Blandt de handels- og detailvirksomheder, der i dag ikke har en profil på nogen sociale medier, mener 23 procent, at virksomheden kunne få en gevinst ved at være til stede på et eller flere sociale medier. Blandt de virksomheder, der i dag allerede er til stede på sociale medier, mener mere end fire ud af ti, at virksomheden kunne få gevinst ved at øge tilstedeværelsen.

Om analysen
Analysen er baseret på 831 webinterview med danske ledere og topledere i mikro-, små- og mellemstore private virksomhed­er. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 15. maj til den 28. maj 2015. De er gennemført med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche. Det er tredje år i træk, at Eniro Danmark gennemfører ”SME-analysen”.

• Detailhandel

• markedsføring
  • sociale medier
  • detailhandel
  • allan jakobsen

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.100 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Over 90 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 260 ansatte.