Mobil-brugeres højeste ønske: Pizza

Pressemeddelelse   •   Jul 27, 2012 14:30 CEST

Sulten nager. Du er langt hjemmefra. Og din lyst til selv at kokkerere er helt i bund. Så hvad gør du? Du finder mobilen frem og udsender et italienskklingende nødråb: Pizza!

Krak har opgjort, hvad folk søger på via Kraks app til iPhone og Android. Og her er det folks pizza-hunger, der indtager førstepladsen. 5,1 pct. af iPhone-folkets søgninger går efter pizza, og varianter af søgningen – pizzaria, pizzeriaer og pizza – indtager hele tre pladser blandt de ti mest søgte ord.

iPhone-brugere spiser ude
Blandt Android-brugerne går kun 1,4 pct. af søgningerne til landets pizza-bagere, hvilket dog stadig er nok til at indtage førstepladsen.

Tallene indikerer i det hele taget en bemærkelsesværdig forskel mellem de to typer mobilbrugere: iPhone-brugerne spenderer tilsyneladende mindre tid i køkkenet end deres Android-pendanter. I den målte periode, der omfatter hele maj måned i år, har iPhone-brugerne søgt efter sushi 11 gange så meget som Android-brugerne. Også søgninger efter takeaway, deli’er og burgere er mere populære på iPhone, end de er på Android.

”Søgestatistikken bekræfter, at én af smartphonens styrker er, at man kan bruge den til at søge efter det, man står og har brug for nu og her. Et hurtigt opslag på en søgetjeneste hjælper dig med få klik frem til nærmeste forhandler. Og det mest almindelige impulskøb i Danmark er så åbenbart en pizza, især hvis man ejer en iPhone,” siger Pernille Trolle Brøgaard, Product Manager Mobile hos Eniro Danmark A/S, som står bag Krak.

Android-brugere siger det med blomster
Mens halvdelen af top 10 for iPhone består af madrelaterede søgninger, er Android-brugerne mere opfindsomme. De søger flittigt efter tandlæger, blomster og tdc, mens begge grupper ofte leder efter vvs, apoteker og frisører. Kigger man på søgninger via Kraks almindelige mobile internetside, m.krak.dk, topper ”taxa” og ”biograf” til gengæld listen – efterfulgt af en gammel kending: ”Pizzaria”.

Eniro er Nordens førende søgevirksomhed. Forbrugere og virksomheder kan benytte Eniros medier til nemt at finde ud af, hvor de kan købe services og produkter – både via internettet, telefonbøger og mobiltelefoner. Med hjælp fra Eniro kan annoncører aktivt markedsføre sig over for interesserede forbrugere og virksomheder, finde nye kunder og øge deres salg. Eniro fører købere og sælgere sammen.

Eniro har 3.600 ansatte i de nordiske lande og Polen. Eniro har været noteret på OMX Nordic Exchange Stockholm siden 2000 og har hovedsæde i Stockholm.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 430 ansatte. Læs mere på www.eniro.com.

Spændende undersøgelse, der faktisk overraskede mig. Det overraskende synes jeg ligger i, at der trods alt er stor forskel på, hvad man som iPhone/Android bruger søger efter. Der er i forvejen en stor fight mellem de to brugermasser, så en undersøgelse som denne kunne jeg sagtens se sætte gang i en større diskussion på et mobilforum.

- Kristoffer Føns - 2012-09-27 17:06 CEST

Hej Kristoffer

Ja, vi synes selvsagt også, det er interessant, at vi kan se den slags forskelle i brugsmønstrene. Vi kommer til at følge udviklingen og vil helt sikkert melde ud om statistikkerne igen med jævne mellemrum - det er jo tænkeligt, at tallene ændrer sig, efterhånden som flere og flere går på smartphone og får nye vaner.

Mvh.
    Kristoffer Apollo