Nu kommer det sidste trykte Krak-kort

Det er et lille stykke danmarkshistorie, som bliver afsluttet, når de sidste trykte Krak-kort nu udkommer. Kraks kortbøger trækker deres historie helt tilbage til 1770, hvor den første vejviser over København udkom. Det var den første trykte vejviser, ikke bare i Danmark, men i hele verden.

247 år senere har den teknologiske udvikling overhalet bøgerne, og Krak vinker nu farvel til de trykte kort med den allersidste kortbog over København og omegn, der ligesom Kraks Vejkort over Danmark er blevet opdateret med helt aktuelle informationer. Herefter vil Krak-kortene udelukkende leve videre som de digitale Krak-tjenester, der allerede i dag bruges af mere end 2,2 mio. danskere hver måned.

”Krak afslutter nu en epoke med udgivelsen af nye udgaver af vores to mest populære kortbøger, nemlig Københavnerkortet og vores vejkort over hele Danmark. I dag har langt de fleste danskere en smartphone med internetforbindelse i lommen, og den er hurtig og nem at bruge, når man skal slå en adresse eller kontaktoplysninger op. Derfor har vi konkluderet, at det ikke er rentabelt at udgive de trykte produkter efter 2017. Men Krak lever videre digitalt, som Krak.dk og vores apps til Android og iPhone, der i dag bliver brugt af millioner af danskere, som leder efter information og inspiration om deres lokalområde,” siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, som står bag Krak.

Kraks Kort København & Omegn 2017 er netop udkommet og kan ligesom Kraks Vejkort Danmark 2017 købes i udvalgte boghandler eller bestilles via Kraks netbutik.

Krak-bøgernes historie

• I 1770 udkom verdens første vejviser, nemlig den første vejviser over København, som blev udgivet af forretningsmanden Hans Holck.
  • Efter Holck fik vejviseren nye udgivere, og i 1862 blev den købt af stadskonduktør Thorvald Krak. På det tidspunkt dækkede vejviseren stadig kun København, men under familien Kraks ledelse begyndte udvidelsen til resten af landet.
  • I 1910 kom den første udgave af Kraks Blå Bog, som i dag udgives af Gads Forlag.
  • Fra 1926 udkom Kraks Kortbøger som selvstændige publikationer.
  • Digitaliseringen af Krak begyndte i 1995 med lanceringen af www.krak.dk.
  • I 2007 blev Kraks Forlag solgt til Eniro Danmark.
  • I dag bruges Kraks digitale tjenester af over 2,2 mio. danskere hver måned.

• kort
  • kraks kortbog
  • krakkort
  • vejviser

Om Eniro
Eniro er den lokale guide og den naturlige digitale markedsføringspartner for virksomheder i Norden. Med den bedste lokale viden og en engagerende digital produktportefølje giver Eniro inspiration til at opdage nærheden og bidrager til et levende lokalområde. Eniros indhold er tilgængeligt gennem internet-, mobil- og nummeroplysningstjenester. I Danmark udgiver Eniro bl.a. online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider. Hver uge har Eniro-gruppens digitale tjenester 8 millioner unikke besøgende, som udfører 14 millioner søgninger. Eniro-gruppen har ca. 1.600 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Polen. Virksomheden er noteret på Nasdaq Stockholm [ENRO] og har hovedkvarter i Stockholm. Læs mere om Eniro på enirogroup.com.